Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

The Effectiveness of Different Content Transfers on the Example of Elementary School Students
  • Home
  • /
  • The Effectiveness of Different Content Transfers on the Example of Elementary School Students
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 22 (2016) /
  4. Original research projects

The Effectiveness of Different Content Transfers on the Example of Elementary School Students

Authors

  • Patrycja Ampulska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.063

Keywords

dual coding theory, Allan Paivio, research experiment, audiovisual content

Abstract

The paper presents the results of experimental research conducted in primary schools. The aim of the research was to check the effectiveness of different content messages. Experimental inquiry was based on dual coding theory of Allan Paivio which states that the use and transmission of image and voice stimuli are coded in two. Using both ways of transfer leads to additivity effects of memory and, at the same time, increases the level of memorized content. Trying to answer thequestion whether the level of memorized content among students is dependent on the type of transmission, it was hypothesized that the respondents in the audiovisual group will show the highest level of memorized material.

References

Clark J. M., Paivio A. (1991), Dual Coding Theory and education, “Educational Psychology Review”, vol. 3.

Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Dylak S. (2012), Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, http://edunet.amu.edu.pl/mae2012/09_Dylak_2012.pdf, dostęp 13.02.2016.

Jagodzińska M. (1991), Obraz w procesach poznania i uczenia się, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Jagodzińska M. (2013), Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania, Wydawnictwo Helion, Gliwice.

Mayer E. R., Sims. K. V. (1994), For Whom Is a Picture Worth a Thousand Words? Extensions of a Dual-Coding Theory of Multimedia Learning, “Journal of Educational Psychology”, vol. 86, no. 3.

Paivio A., Dual Coding Theory and education, http://www.csuchico.edu/~nschwartz/paivio.pdf, dostęp 21.02.2016

Paivio A., Sadoski M. (2013), Imagery and text. A Dual Coding Theory of reading and writing, Routledge, New York.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Siemieniecki B., Wpływ środków dydaktycznych na proces twórczego rozwiązywania problemów, „Neodidagmata”, nr 21, Poznań 1992.

Skrzypczak J. (1979), Techniczne środki dydaktyczne jako komunikaty audiowizualne, „Neodidagmata”, nr 12, s. 152, za: Dylak S. (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Strykowski W. (2003), Media wyznacznikiem zmian w edukacji, „Neodidagmata”, nr 25/26, Poznań.

Wieczorek-Tomaszewska M. (2014), Kompetencje wizualne w praktyce edukacyjnej, „Elektroniczne Czasopismo Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie”, nr 5.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-11-02

How to Cite

1.
AMPULSKA, Patrycja. The Effectiveness of Different Content Transfers on the Example of Elementary School Students. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 2 November 2016. Vol. 1, no. 22, pp. 99-112. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.063.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 22 (2016)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 786
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dual coding theory, Allan Paivio, research experiment, audiovisual content
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop