Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.055Słowa kluczowe
dobór teoretyczny, nasycenie, reprezentatywność, rozmiar próby, transferowalnośćAbstrakt
Wielkość próby w badaniach jakościowych bywa zagadnieniem marginalizowanym. Zasadniczo bowiem przewodniki metodologiczne podkreślają znaczenie dopasowania modelu teoretycznego do danych empirycznych. W artykule dokonano przeglądu badań nad rozmiarem próby zbiegającym się z osiąganiem stanu teoretycznego nasycenia budowanych kategorii. Dyskutowane są też warunki decydujące o możliwości orzekania tego stanu oraz czynniki determinujące rozmiar próby. W drodze odwołania do rozwiązań wypracowanych w obszarze badań statystycznych zaprezentowana została w tekście propozycja mieszania sposobów doboru próby w celu maksymalizowania wiarygodności danych i nasycania kategorii teoretycznych.
Bibliografia
Adler P., Adler P. (2012), Expert Voices, w: S. Baker, R. Edwards (red.), How many qualitative interviews is enough? Discussion Paper (s. 8–11), NCRM, ESCR. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.
Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, PWN, Warszawa.
Baker S., Edwards R. (2012), How many qualitative interviews is enough. Discussion Paper, NCRM, ESRC. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.
Bowen G. (2008), Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note, “Qualitative Research”, 8 (1), 137–142, DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1468794107085301.
Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik o analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Cohen L., Manion L., Morison K. (2007), Research Method in Education, Routledge, London–New York.
Creswell J. (2007), Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing Among Five Approaches,
Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.
Flick U. (2011a), Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011b), Projektowanie badań jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G, (2011), Analizowanie danych jakościowych, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Glaser B. G., Strauss A. L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, przeł. M. Gorzko, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Gorzko M. (2001), Problem reprezentatywności próby w zastosowaniach metody biograficznej, „Firma i Rynek”, 20 (3), 68–71.
Guba E. (1981), Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic, “Educational
Communication and Technology”, 29 (2), 75–91.
Guest G., Bunce A., Johnson L. (2006), How Many Interviews Are Enough? An Experiment with Data Saturation and Variability, “Field Methods”, 18 (1), s. 59–82.
Hajduk Z. (2011), Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Hall T., Herron T., Pierce B. (2006), How Reliable Is Haphazard Sampling?, “The CPA Journal”,
(1), 26–27.
Kamiński S. (1989), Jak filozofować? Studia z metodologii klasycznej, Towarzystwo Naukowe
KUL, Lublin.
Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Difin, Warszawa.
Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Lewis J., Ritchie J. (2003), Generalising from Qualitative Research, w: J. Ritchie, J. Lewis, (red.), Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers, SAGE Publication, Thousand Oaks–New Delhi–Londyn, s. 263–286.
Lohr S. (2010), Sampling: Design and Analysis, Brooks/Cole, Boston.
Marshall B., Cardon P., Poddar A., Fontenot R. (2013), Does sample size matter in qualitative research?: A review of qualitative interviews in is research, “Journal of Computer Information System”, 54 (1), 11–22.
Mason M. (2010), Sample Size and Saturation in PhD Studies Using Qualitative, “Forum Qualitative Sozialforschung”, 11 (3) / “Forum: Qualitative Social Research”, Art. 8. Pobrano 2014.06.12 z: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs100387.
Morse J., Barret M., Mayan M., Olson K., Spiers J. (2002), Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research, “International Journal of
Qualitative Methods”, 1(2) , 13–22.
Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
O’Reilly M., Parker N. (2013), ‘Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research, “Qualitative Research”,
(2), 190–197.
Pasikowski S. (2014a), Kultura metodologiczna i raportowanie badań empirycznych publikowanych
w wiodących czasopismach poświęconych zagadnieniom edukacji, “Kultura i Edukacja”, 2, 103–133.
Pasikowski S. (2014b), Transparency of research published in the leading Polish educational
journals, w: A. L. L. Gómez Chova (red.), INTED 2014 Proceedings, IATED Academy, Valencia, s. 4152–4159.
Ritchie J., Lewis J., Elam G. (2003), Designing and Selecting Samples, w: J. Ritchie, J. Lewis (red.), Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, SAGE Publications, Thousand Oaks–New Delhi– London, s. 77–108.
Sandelowski M. (1993), Rigor or rigor mortis: The problem of rigor in qualitative research revisited, “Advances in Nursing Science”, 16 (2), 1–8, DOI: http://dx.doi.org/10.1097/00012272-199312000-00002.
Siekierski K. (2002), Mit próby reprezentatywnej, „Marketing w Praktyce”, 1, s. 10–12.
Silverman D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, przeł. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa–Kraków.
Szreder M. (2010), Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Taylor J. (1995), Wstęp do rachunku błędu pomiarowego, przeł. A. Bobiński, R. Bożek, PWN, Warszawa.
Thomson S. B. (2011), Sample Size and Grounded Theory, “Journal of Administration & Governace”, 5 (1) , 45–52.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 3763
Liczba cytowań: 0