Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Is The Size is Necessary? About The Sample Size in Qualitative Research
  • Home
  • /
  • Is The Size is Necessary? About The Sample Size in Qualitative Research
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 21 (2015) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Is The Size is Necessary? About The Sample Size in Qualitative Research

Authors

  • Sławomir Pasikowski Akademia Pomorska w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.055

Keywords

representativeness, sample size, saturation, theoretical sampling, transferability

Abstract

The question about a sample size in qualitative research has been marginalized. Essentially because the issue is treated as peripheral and dependent on the state of theoretical saturation.
The article provides an overview of research on the sample size coinciding with achieving this state. The conditions of the saturation and the factors determining the sample size also
are discussed. On the base of the solutions developed in statistical research area the conception of mixing methods of sampling to maximize the credibility of the data and the theoretical saturation has been presented.

References

Adler P., Adler P. (2012), Expert Voices, w: S. Baker, R. Edwards (red.), How many qualitative interviews is enough? Discussion Paper (s. 8–11), NCRM, ESCR. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.

Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, PWN, Warszawa.

Baker S., Edwards R. (2012), How many qualitative interviews is enough. Discussion Paper, NCRM, ESRC. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.

Bowen G. (2008), Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note, “Qualitative Research”, 8 (1), 137–142, DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1468794107085301.

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik o analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Cohen L., Manion L., Morison K. (2007), Research Method in Education, Routledge, London–New York.

Creswell J. (2007), Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing Among Five Approaches,

Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.

Flick U. (2011a), Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011b), Projektowanie badań jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G, (2011), Analizowanie danych jakościowych, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Glaser B. G., Strauss A. L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, przeł. M. Gorzko, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Gorzko M. (2001), Problem reprezentatywności próby w zastosowaniach metody biograficznej, „Firma i Rynek”, 20 (3), 68–71.

Guba E. (1981), Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic, “Educational

Communication and Technology”, 29 (2), 75–91.

Guest G., Bunce A., Johnson L. (2006), How Many Interviews Are Enough? An Experiment with Data Saturation and Variability, “Field Methods”, 18 (1), s. 59–82.

Hajduk Z. (2011), Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Hall T., Herron T., Pierce B. (2006), How Reliable Is Haphazard Sampling?, “The CPA Journal”,

(1), 26–27.

Kamiński S. (1989), Jak filozofować? Studia z metodologii klasycznej, Towarzystwo Naukowe

KUL, Lublin.

Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Difin, Warszawa.

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.

Lewis J., Ritchie J. (2003), Generalising from Qualitative Research, w: J. Ritchie, J. Lewis, (red.), Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers, SAGE Publication, Thousand Oaks–New Delhi–Londyn, s. 263–286.

Lohr S. (2010), Sampling: Design and Analysis, Brooks/Cole, Boston.

Marshall B., Cardon P., Poddar A., Fontenot R. (2013), Does sample size matter in qualitative research?: A review of qualitative interviews in is research, “Journal of Computer Information System”, 54 (1), 11–22.

Mason M. (2010), Sample Size and Saturation in PhD Studies Using Qualitative, “Forum Qualitative Sozialforschung”, 11 (3) / “Forum: Qualitative Social Research”, Art. 8. Pobrano 2014.06.12 z: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs100387.

Morse J., Barret M., Mayan M., Olson K., Spiers J. (2002), Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research, “International Journal of

Qualitative Methods”, 1(2) , 13–22.

Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.

O’Reilly M., Parker N. (2013), ‘Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research, “Qualitative Research”,

(2), 190–197.

Pasikowski S. (2014a), Kultura metodologiczna i raportowanie badań empirycznych publikowanych

w wiodących czasopismach poświęconych zagadnieniom edukacji, “Kultura i Edukacja”, 2, 103–133.

Pasikowski S. (2014b), Transparency of research published in the leading Polish educational

journals, w: A. L. L. Gómez Chova (red.), INTED 2014 Proceedings, IATED Academy, Valencia, s. 4152–4159.

Ritchie J., Lewis J., Elam G. (2003), Designing and Selecting Samples, w: J. Ritchie, J. Lewis (red.), Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, SAGE Publications, Thousand Oaks–New Delhi– London, s. 77–108.

Sandelowski M. (1993), Rigor or rigor mortis: The problem of rigor in qualitative research revisited, “Advances in Nursing Science”, 16 (2), 1–8, DOI: http://dx.doi.org/10.1097/00012272-199312000-00002.

Siekierski K. (2002), Mit próby reprezentatywnej, „Marketing w Praktyce”, 1, s. 10–12.

Silverman D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, przeł. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa–Kraków.

Szreder M. (2010), Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Taylor J. (1995), Wstęp do rachunku błędu pomiarowego, przeł. A. Bobiński, R. Bożek, PWN, Warszawa.

Thomson S. B. (2011), Sample Size and Grounded Theory, “Journal of Administration & Governace”, 5 (1) , 45–52.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-05-15

How to Cite

1.
PASIKOWSKI, Sławomir. Is The Size is Necessary? About The Sample Size in Qualitative Research. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 May 2016. Vol. 2, no. 21, pp. 195-211. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.055.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 21 (2015)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 4844
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

representativeness, sample size, saturation, theoretical sampling, transferability
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop