Przemoc wobec osób niepełnosprawnych jako przedmiot studiów interdyscyplinarnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.044Słowa kluczowe
przemoc, osoby niepełnosprawne, studia interdyscyplinarneAbstrakt
Przemoc jest zarówno przedmiotem analiz naukowych oraz opracowań statystycznych, jak i tematem chętnie podejmowanym przez publicystów oraz literatów. Z jednej strony otrzymujemy dane liczbowe i próby systematyzacji zjawiska, z drugiej natomiast historie realnych lub fikcyjnych bohaterów, doświadczających przemocy domowej, mobbingu czy cyberbullyingu. Obecność przemocy w mediach, grach komputerowych i codziennym życiu stanowi wyzwanie nie tylko dla policji, prawników czy pracowników socjalnych, ale także dla psychologów, socjologów, antropologów i pedagogów, analizujących przemoc jako fenomen towarzyszący ludzkości od jej pradziejów. Przemoc zakłada potencjalną lub rzeczywistą słabość fizyczną jej ofiar (dzieci, kobiet, zwierząt) i/lub pozostawanie w relacji mniejszościowej wobec jej sprawców (mniejszości etniczne, religijne, polityczne, seksualne). W tej strukturze szczególne miejsce zajmują osoby niepełnosprawne, których słabość fizyczna i spełnianie kryteriów grupy mniejszościowej pogłębiają najczęściej problemy związane z przemocą wobec tej grupy społecznej. Rzetelny opis i wyjaśnienie tych zagadnień wymagają ujęcia szerokiego, opartego na interdyscyplinarnym oglądzie i analizie czynników wywołujących i podtrzymujących przemoc wobec osób niepełnosprawnych.
Bibliografia
Boggs C. (1996), Social movement and political power, Temple University Press, Philadelphia.
Bourdieu P., Passeron J. C. (1990), Reprodukcja. Elementy systemu nauczania, przeł. E. Neyman,
PWN, Warszawa.
Bourdieu P., Wacquant L. J. D. (2001), Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przeł. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Czerepaniak-Walczak M. (2006), Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej
człowieka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Czerepaniak-Walczak M. (2005), Przesłanki integracji społecznej i kulturowej – pułapki i izonomii, [w:] T. Żółkowska (red.), Pedagogika specjalna – aktualne osiągnięcia i wyzwania, Oficyna IN PLUS, Szczecin.
Goodley D. (2011), Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction, Sage Publications Ltd., London.
Goodley D., Runswick-Cole K. (2011), The violence of disablism, “Sociology of Health and Illness”, 33 (4), 602–617.
Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Impuls,
Kraków.
Miłoszewski Z. (2014), Gniew, WAB Warszawa.
Preece J. J. (2007), Prawa mniejszości, przeł. M. Stolarska, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Turej E. (2014), Seksualni nienormalni, „Polityka” 47 (2985), s. 34–36.
Žižek S. (2010), Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. A. Górny, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0