Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej
  • Strona domowa
  • /
  • Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 20 (2015) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej

Autor

  • Zenon Gajdzica Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.041

Słowa kluczowe

uczeń z niepełnosprawnością, edukacja inkluzyjna, specjalne potrzeby edukacyjne

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie ucznia z niepełnosprawnością w kilku możliwych odsłonach wynikających z nałożenia się kategorii: widzialny – niewidzialny oraz zadbany – zaniedbany. W artykule podejmuję próbę dookreślenia wskazanych kategorii oraz ulokowania ich w przestrzeni klasy szkolnej. Moim zamierzeniem nie jest więc deskrypcja samej praktyki, co raczej konstrukcja określonej koncepcji służącej jako możliwa perspektywa w identyfikowaniu i wyjaśnianiu sytuacji szkolnej ucznia z niepełnosprawnością realizującego obowiązek szkolny w formie inkluzyjnej.

Bibliografia

Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F. (2007), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania

się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.

Chrzanowska I. (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków.

Gajdzica Z. (2007), Przestrzeń w procesie integracyjnego kształcenia uczniów niepełnosprawnych,

„Szkoła Specjalna”, nr 4.

Ligus R. (2012), Pedagogika inkluzji i zarządzania piętnem – znaczenia, interpretacje, praktyki,

w: P. Rudnicki, M. Staranowski, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Popławska J., Sierpińska B. (2001), Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa.

Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, APS, Warszawa.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-10-12

Jak cytować

1.
GAJDZICA, Zenon. Uczeń z niepełnosprawnością w kilku odsłonach – o drogach i bezdrożach zaspokajania potrzeb edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 12 październik 2015, T. 1, nr 20, s. 161–170. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.041.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 20 (2015)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 594
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczeń z niepełnosprawnością, edukacja inkluzyjna, specjalne potrzeby edukacyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa