Plany edukacyjne młodzieży z Grudziądza i okolic. Raport z badań
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.035Słowa kluczowe
młodzież, plany edukacyjne, diagnoza, uczelnia wyższa, plany wobec studiów wyższychAbstrakt
Tekst jest raportem z badań mających na celu diagnozę uwarunkowań powstania filii dużej i znaczącej uczelni wyższej w Grudziądzu.
Inicjatorem i realizatorem przedsięwzięcia był sześcioosobowy Zespół Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji [ACCEPT] działający przy Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Przeprowadzone badanie stanowi istotny wkład w zakresie wiedzy o aktualnej kondycji i edukacyjnym potencjale Grudziądza. Celem badań była charakterystyka uczniów klas maturalnych oraz planów edukacyjnych młodzieży Grudziądza i okolic, ze szczególnym skoncentrowaniem na planach wobec studiów wyższych.
Podstawę do rozstrzygnięć stanowi analiza rynku edukacyjnego w obszarze funkcjonujących na badanym terenie szkół średnich i nielicznych uczelni wyższych. Dane empiryczne pozwoliły określić plany edukacyjne badanych oraz wskazać czynniki je determinujące. Oszacowano potencjał dla edukacji wyższej w badanym terenie. Określono preferencje młodych ludzi co do wyboru kierunku studiów i przyszłej uczelni wyższej, a także uzasadnienia dla składanych deklaracji w odniesieniu do chęci podjęcia przez badanych studiów II-go stopnia.
Diagnozą objęto młodzież klas maturalnych i przedmaturalnych wszystkich szkół średnich w Grudziądzu, Świeciu, Nowem i Łasinie. W sumie szkół tych (licea ogólnokształcące i technika) było 18. Przebadano w nich łącznie 2016 uczniów.
Sformułowane wnioski i konkluzje zawierają szczegółowe informacje dotyczące planów edukacyjnych młodzieży z Grudziądza i okolic, motywów ich decyzji oraz preferencji.
Bibliografia
Dejna D., Nalaskowski F., Zientarski M. (2013), Geneza i metodologia badań planów edukacyjnych młodzieży z Grudziądza i regionu grudziądzkiego, „Kultura i Edukacja”, nr 3 (96) 2013.
Dejna D., Nalaskowski F. (2014), О Высшем Учебном Заведении как о средстве спасения для депрессивного, потерянного города – на примере польского города Грудзёнз (O uczelni wyższej jako ratunku dla upadającego, przegranego miasta – na przykładzie polskiego Grudziądza), „Volgograd State University Journal”, nr 2, 2014.
Nowak S. (2008), Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 369
Liczba cytowań: 0