Badania biograficzne w pedeutologii. Stan i kierunki ewolucji
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.030Słowa kluczowe
nauczyciel, zawód nauczycielski, biografia, autobiografia, refleksyjność, metody jakościoweAbstrakt
Badania biograficzne w pedeutologii dotyczą gromadzenia oraz zgłębiania narracji (opowieści) o życiu, o jego historii, przebiegu i treści, a także o różnych sferach czy fazach życiowej, zawodowej i społecznej aktywności nauczycieli i pedagogów w ich własnej, osobistej interpretacji.
Badania biograficzne to temat bardzo obszerny, wielowątkowy, wieloparadygmatyczny. W prowadzonych w artykule rozważaniach nawiązano przede wszystkim do podmiotowych i subiektywnych aspektów badań biograficznych, lokując je w obszarze metodologii jakościowej, interpretatywnej. Nade wszystko podjęto próbę przybliżenia pewnych zasadniczych kwestii, takich jak metoda autobiograficzna, zasada współczynnika humanistycznego, interpretacja danych jakościowych.
W szczególności zaś, omówione zostały takie zagadnienia jak, rozważania terminologiczne, definicje, orientacje metodologiczne; wykorzystanie metody (auto)biograficznej w pedeutologii; kategorie analiz i interpretacji w badaniach nad autobiografiami i pamiętnikami nauczycieli; kierunki ewolucji badań (auto)biograficznych w pedeutologii. Podkreślono ponadto wzrastającą rangę badań autobiograficznych w rozwijaniu i wzbogacaniu wiedzy o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim we współczesnych uwarunkowaniach. Doceniono także znaczenie tych badań dla rozwijania refleksyjnej tożsamości nauczycieli w procesie ich kształcenia oraz w dalszym rozwoju zawodowym.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1246
Liczba cytowań: 0