Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.028Słowa kluczowe
badanie w działaniu, interesy poznawcze, kształcenie nauczycieli, doskonalenie nauczycieliAbstrakt
Celem tego tekstu jest przedstawienie istoty i argumentów na rzecz użyteczności badania w działaniu jako paradygmatu badawczego w zakresie rozwoju i aktualizowania nauczycielskiego profesjonalizmu. Przedstawiam jego specyfikę poprzez charakterystykę potencjału poznawczego i praktycznego w odniesieniu do codziennej praktyki edukacyjnej. Podkreślam znaczenie wykorzystania przez badaczy - praktyków ich własnego głosu w wyrażaniu swoich obaw i opinii oraz poprzez odważne podejmowanie nowych śmiałych inicjatyw. Następnie wskazuję interesy poznawcze, które orientują badanie w działaniu na określone cele poznawcze i na zakładane zmiany. W dalszej kolejności przedstawiam możliwości stosowania tego podejścia, w procesie kształcenia kandydatów na nauczycieli, oraz w procesie doskonalenia zawodowego nauczycieli praktyków. Przytaczam kilka przykładów praktyk obrazujących obydwie opcje w celu zilustrowania mojego punktu widzenia na potencjał tego paradygmatu. Jako przykład w kształceniu nauczycieli przedstawiłam doświadczenia E. Wołodźko z jej książki „W kierunku autonomii studiowania” (2013 r.) . W drugim przypadku przywołuję doświadczenia moich doktorantów - nauczycieli-praktyków.Pobrania
Opublikowane
2015-02-10
Jak cytować
1.
CZEREPANIAK - WALCZAK, Maria. Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 181–194. [udostępniono 19.7.2024]. DOI 10.12775/PBE.2014.028.
Numer
Dział
Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1886
Liczba cytowań: 0