Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Kształcenie nauczycieli w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Strona domowa
  • /
  • Kształcenie nauczycieli w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Doniesienia z praktyki edukacyjnej

Kształcenie nauczycieli w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Autor

  • Małgorzata Samujło Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
  • Teresa Sokołowska-Dzioba Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.018

Słowa kluczowe

edukacja nauczycieli, profesjonalizm w pracy nauczycieli, standardy edukacji

Abstrakt

We wprowadzeniu do artykułu podkreślono znaczenie profesjonalizmu i ukazano złożony charakter pracy nauczyciela. Podkreślono, że efektywne działania edukacyjne są możliwe dzięki posiadanym przez nauczycieli kwalifikacjom i cechom osobowości oraz  ich świadomości samego siebie. Zwrócono uwagę, że przygotowanie przyszłych pedagogów do zawodu jest procesem stawania się nauczycielem, który nie będzie bezradny w rzeczywistości szkolnej i poradzi sobie z napotykanymi problemami wychowawczymi i dydaktycznymi.

Przedstawiono sposób wprowadzania standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Ukazano główne założenia koncepcyjne oraz dokonywane modyfikacje w zakresie kształcenia inspirowane doświadczeniami podczas ich wdrażania oraz przesłankami organizacyjnymi.

Bibliografia

Arends R.I. (2002), Uczymy się nauczać, WSiP: Warszawa.

Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP: Gdańsk.

Gołębniak B.D. (2006), Szkoła wspomagająca rozwój [w:] Pedagogika, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Kaja B. (2001), Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego: Bydgoszcz.

Kowalik S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji: Wrocław.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie

standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

(Dz. U. Nr 248, poz. 1483).

Speck O. (2005), Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, GWP: Gdańsk.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
SAMUJŁO, Małgorzata & SOKOŁOWSKA-DZIOBA, Teresa. Kształcenie nauczycieli w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 259–272. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Doniesienia z praktyki edukacyjnej

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 447
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja nauczycieli, profesjonalizm w pracy nauczycieli, standardy edukacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa