Uczniowie Imigranci – wyzwanie dla narodowej edukacji w perspektywie doświadczeń z projektu ‘Portfolio of Integration’ (POI)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.016Słowa kluczowe
Imigracja, inkluzja, integracja, uczniowie, konteksty społeczne migracji, projekt badawczo- szkoleniowyAbstrakt
Artykuł przedstawia syntezę doświadczeń, jakie polscy nauczyciele zebrali w wyniku udziału w projekcie Portfolio of Integration (POI). W części pierwszej zawarto informacje dotyczące społeczno - demograficznego kontekstu imigracji w Polsce oraz pracy nauczycieli w projekcie. Część druga prezentuje doświadczenia odniesione do obszarów integracji, analizowanych w czasie kursu dla nauczycieli pracujących z uczniami - imigrantami. Część trzecia jest syntetyczną oceną przydatności Zeszytu Integracji (Notebook of Integration), prezentuje także wyniki jego przetestowania na przykładzie profilów wybranych uczniów.
Bibliografia
Dmochowska H. (2013), Concise Statistical Yearbook of Poland. Statistical Publishing Establishment, Warsaw.
Dmochowska H. (2011), Demographic Year of Poland. Statistical Publishing Establishment,
Warsaw.
Halik T., Nowicka E. (2002), Wietnamczycy w Polsce. Integracja czy izolacja?, Uniwersytet
Warszawski, Warszawa.
Iglicka K. (2013), Imigranci pilnie potrzebni, Fundacja Energia dla Europy, nr 8.
Szelewa D. (2010), Integracja a polityka Europejska. Raporty i analizy, Centrum Stosunków
Międzynarodowych, Warszawa.
Todorovska-Sokolovska V. (2009), Integracja i edukacja dzieci imigrantów w szkołach w krajach UE – część I. Materiały nt. integracji dzieci imigrantów w szkołach, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.
Todorovska-Sokolovska V. (2010), Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach Unii Europejskiej – wnioski dla Polski, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 545
Liczba cytowań: 0