Analiza jakościowa zachowań prawidłowych i nieprawidłowych uczniów głuchoniewidomych na tle edukacji rodzinnej i instytucjonalnej – rozwiązania metodologiczne
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.012Słowa kluczowe
analiza jakościowa, uczniowie głuchoniewidomi, edukacja instytucjonalna, rodzina dzieci głuchoniewidomychAbstrakt
Badania nad zachowaniami dzieci głuchoniewidomych prowadzone były w strategii jakościowej i obejmowały następujące etapy:
- skonstruowanie narzędzi,
- zbieranie danych metodą wywiadu narracyjnego z rodzicami i wychowawcami dzieci głuchoniewidomych,
- opracowywanie danych empirycznych – spisanie nagranych wywiadów, ich transkrypcja oraz kodowanie,
- opis i analiza indywidualnych przypadków,
- podsumowanie.
Bibliografia
Baumann T. (2001), Strategie jakościowe w badaniach pedagogicznych w: Pilch T., Baumann
T., Zarys badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie
Żak, Warszawa.
Brzeziński J. (2004), Metodologia badań pedagogicznych, PWN, Warszawa.
Jakob G. (2001), Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych w: Urbaniak-Zając D.,
Piekarski J., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP,
Warszawa.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. I, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
Kwieciński Z., Witkowski I. (red.) (1993), Spory o edukację: dylematy i kontrowersje we
współczesnych pedagogiach: zbiór, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa–Toruń.
Miles M. B., Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Moustacas C. (2001), Fenomenologiczne metody badań, Trans Humana, Białystok.
Nowak-Dziemianowicz M. (2002), Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacja
sensów i znaczeń, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Ostrowska U. (2000), Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza
Impuls, Kraków.
Pilch T., Baumann T. (2001), Zarys badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,
Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Pilch T., Lepaczyk I. (red.) (2004), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się
świecie, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa.
Szlachta B (red.) (2004), Słownik społeczny, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Tokarska U. (1999), W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne, w: Gałdowa A. (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Urbaniak-Zając D. (2006) W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych w: Kubinowski D., Nowak M. (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 4496
Liczba cytowań: 0