Metoda biograficzna wobec wyzwań pedagogiki specjalnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.010Słowa kluczowe
pedagogika specjalna, metoda biograficzna, funkcje poznawcze, funkcje rewalidacyjne, funkcje integracyjneAbstrakt
Przedmiotem opracowania jest charakterystyka metody biograficznej w kontekście celów pedagogiki specjalnej. Omówione zostały walory tej metody, ale i trudności wiążące się z jej stosowaniem. Metoda biograficzna wypełnia wiele funkcji, nie tylko poznawczych, ale również praktycznych. Materiał biograficzny dotyczący osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych ma duże znaczenie terapeutyczno-rewalidacyjne oraz integracyjne. Uzyskanie tych efektów wymaga zintegrowanych działań środowiska na rzecz zwiększania możliwości pozyskiwania takich materiałów oraz ich dostępności dla zespołów badawczych.
Bibliografia
Chodkowska M. (1993). Kobieta niepełnosprawna. Socjopedagogiczne problemy postaw,
Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Gałaj D. (1986). Być matką. Przedmowa i wybór pamiętników, LSW, Warszawa.
Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo IMPULS, Kraków.
Kieper M. (1980). Lebenswelten ver wahrloster, Munchen.
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja,
UMCS, Lublin.
Łobocki M. (2003) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”.
Mieć dziecko z porażeniem mózgowym. Pamiętniki matek (1995), Wybór i opracowanie pamiętników oraz przedmowa M. Chodkowska, Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę”,
Lublin.
Pilch T. (1995). Metody badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
Salska A.(2006). Biografia w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda
i S. Tynecka- Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 90–91.
Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie,
w: S. Palka (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk,
s. 79–102.
Szajnert D. (2006). w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda i S. Tynecka-
-Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 51–54.
Szuman S. (1985). Przedmowa do wydania z 1930 roku, w: J. Wojciechowski. Życiorys własny robotnika, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
Tabulski M. (2004), Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach religijnych, Wydawnictwo Paulianum, Częstochowa.
Telka L. (2007). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Znaniecki F. (1976). Nota Metodologiczna, w: Thomas W.I., Znaniecki F., Chłop polski
w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa, s. 41–96.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1333
Liczba cytowań: 0