Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków
  • Strona domowa
  • /
  • Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 17 (2013) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków

Autor

  • Agata Szwech Wydział Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.015

Słowa kluczowe

coach, coaching, biografia metoda biograficzna

Abstrakt

Aby przybliżyć poruszaną przeze mnie tematykę wyjaśniam, czym jest coaching oraz jakie ma znaczenie dla rozwoju osobistego jednostki. Następnie prezentuję wyniki przeprowadzonego przeze mnie badania. Z przeanalizowanego materiału badawczego wynika, że zainteresowanie respondentów nową metodą pracy z ludźmi wyniknęło z potrzeby podnoszenia wiedzy i zdobywania nowych umiejętności, które pozwalają stawać się coraz bardziej kompetentnym w wykonywanym zawodzie, bądź było motywowane chęcią osiągnięcia radykalnej zmiany w życiu. Źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności coachingowych są szkolenia i konferencje, praktyczne wykorzystanie posiadanej wiedzy oraz lektura literatury fachowej i prasy poświęconej tematyce coachingu. Ważna dla badanych jest refleksja i krytyczny stosunek  do wykonywanej pracy. Badani przypisują największą wartość wiedzy dla prawidłowego wykonywania profesji coacha. Przedmiotem poznania uczyniłam narracje biograficzne praktykujących coachów, w których opisywali, w jaki sposób zdobywali umiejętności potrzebne w coachingu. W badaniach wykorzystałam metodę biograficzną, oraz technikę wywiadu narracyjnego indywidualnego częściowo kierowanego. Respondenci rekonstruowali swoje doświadczenia związane ze zdobywaniem nowych umiejętności i wiedzy we własny, indywidualny sposób.

Bibliografia

Czarkowska L. D., Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu, „Coaching Review” 2010, nr 1.

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.

Dębska E., Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 1.

Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź 2011.

Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004.

Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.

Kruszewski Z. P. (red.), Możliwości i ograniczenia kształcenia ustawicznego, Płock 2008.

Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010. Lowe J., Rozwój oświaty dorosłych, Warszawa 1982.

Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, w: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.

Pachociński R., Andragogika w ujęciu międzynarodowym, Warszawa 1998.

Piorunek M., Bieg życia zawodowego. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.

Półturzycki J., Kierunki i tendencje przemian współczesnej edukacji dorosłych, w: J. Sarana (red.), Edukacja dorosłych. Teoria i praktyka w okresie przemian, Lublin 2000.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Smółka P. (red.), Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, Gliwice 2009.

Szmidt K. J. (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością, Łódź 2009.

Thorpe S., Clifford J., The Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers and Managers, London 2003.

Zubrzycka- Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching, Sopot 2010.

Netografia

http://www.pdf.net/Files/Dublin%20Declaration%20on%20Coaching.pdf (dostęp: 17.02.2011).

http://www.pifs.org.pl/pliki/raport%20szkola%20dla%20coacha.pdf (dostęp: 17.02.2011).

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-01-17

Jak cytować

1.
SZWECH, Agata. Źródła i znaczenia kompetencji coacha. Studia przypadków. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 17 styczeń 2014, T. 2, nr 17, s. 99–120. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 17 (2013)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 984
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

coach, coaching, biografia metoda biograficzna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa