Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Międzypłciowa oraz międzykrajowa specyfika gotowości do agresji wśród młodzieży
  • Strona domowa
  • /
  • Międzypłciowa oraz międzykrajowa specyfika gotowości do agresji wśród młodzieży
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 17 (2013) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Międzypłciowa oraz międzykrajowa specyfika gotowości do agresji wśród młodzieży

Autor

  • Adam Frączek Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Karolina Konopka Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Marek Smulczyk Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.014

Słowa kluczowe

gotowość do agresji, gotowość emocjonalno-impulsywna (E- IG), gotowość nawykowo-poznawcza (N-PG), gotowość osobowościowo-immanentna (O-IG)

Abstrakt

Gotowość do agresji jest definiowany jako zestaw psychologicznych procesów i struktur, które regulują agresywne zachowanie. Wyróżniamy trzy główne klasy takich mechanizmów: gotowość emocjonalno-impulsywna (E- IG), gotowość nawykowo-poznawcza (N-PG) oraz gotowość osobowościowo-immanentna (O-IG). Pomiaru gotowości do agresji dokonano przez użycie psychometrycznie zweryfikowanego Inwentarza Gotowości do Agresji Interpersonalnej (IGAI, Frączek, Konopka, Smulczyk 2008). Badania prowadzono na grupie 984 uczniów (534 mężczyzn i 450 dziewcząt) z Polski, Chin, Hiszpanii i Urugwaju, przy średniej wieku 16,53. Analizy danych ujawniły następujące wyniki: chłopcy przejawią znacznie wyższy poziom gotowości: N-PG i O-IG niż dziewczęta w każdym z badanych krajów. Dziewczęta przejawiają znacznie wyższe wskaźniki E- IG niż chłopcy, ale tylko w przypadku Polski i Urugwaju. Wydaje się, że zarówno role związane z płcią i narodowość są w pewnym stopniu związane z różnicami w poziomie mierzonych form gotowości do agresji interpersonalnej.

Bibliografia

Bem S. L. (2000), Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Bem S. L. (1981), Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing, “Psychological Review”, 88 (4), s. 354–364.

Bjorkqvist K. (1994), Sex differences in physical, verbal and indirect aggression. A review of recent research, “Sex Role”, 30, s. 177–184, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/ BF01420988.

Bjorkqvist K., Lagerspetz K. M. J., Kaukiainen A. (1992), Do Girls Manipulate and Boys Fight? Developmental Trends in Regard to Direct and Indirect Aggression, “Aggressive Behavior”, 18, s. 117– 127, http://dx.doi.org/10.1002/1098-2337(1992)18:2<117: :AID-AB2480180205>3.0.CO;2-3.

Deaux K. (1985), Sex and Gender, “Annual Review of Psychology”, 36, s. 49–81, DOI: http:// dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.36.1.49.

Eagly A. H., Steffen V. J. (1986), Gender and Aggressive Behavior: A Meta-Analytic Review of the Social Psychological Literature, “Psychological Bulletin”, 100 (3), s. 309–330, DOI:http://dx.doi.org/10.1037//0033-2909.100.3.309.

Frączek A. (2010), The nature an patterns of readiness for aggression – conceptual considerations, Paper presented at the 12th Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescence, Vilnius, Lithuania, 12–5 May.

Frączek A. (2008), Concept and Categories of Readiness for Interpersonal Aggression (theoretical considerations), Paper presented at the XIII Workshop Aggression. Potsdam, Germany, 6–8 November.

Frączek A., Konopka K., Smulczyk M. (2008), Measurement of Psychological Mechanisms of Aggressive Behavior (Assumptions and Instrument), Poster presented at CICA – STR International Conference on Aggression, Terrorism and Human Rights. Zakopane, Poland, 15–18 July.

Frączek A. (2002), O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej, w: Kurcz I., Kądzielawa D. (red.) Psychologia czynności. Nowe perspektywy, s. 45–64.

Konopka K. (2008), Sex and Sex Role Identification (Gender) as Concomitances of Patterns of Regulatory Mechanism of Aggressive Behavior, Poster presented at 18th ISRA World Meeting, Budapest, Hungary, 8–13 July.

Ramirez J. M. (1990), Similarities in Attitudes Toward Interpersonal Aggression in Finland, Poland and Spain, “The Journal of Social Psychology”, 131 (5), s. 737–739, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/00224545.1991.9924656.

Smulczyk M. (2008), Functions of Emotional Reactivity and Perseverativeness in Intrapsychic Mechanisms of Interpersonal Aggression, Poster presented at 18th ISRA World Meeting, Budapest, Hungary, 8–13 July.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2014-01-17

Jak cytować

1.
FRĄCZEK, Adam, KONOPKA, Karolina & SMULCZYK, Marek. Międzypłciowa oraz międzykrajowa specyfika gotowości do agresji wśród młodzieży. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 17 styczeń 2014, T. 2, nr 17, s. 87–97. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2013.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 17 (2013)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 502
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

gotowość do agresji, gotowość emocjonalno-impulsywna (E- IG), gotowość nawykowo-poznawcza (N-PG), gotowość osobowościowo-immanentna (O-IG)
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa