Antidiscrimination education and the hidden curriculum. Word and picture
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.012Keywords
antidiscrimination education, education, hidden curriculumAbstract
The article establishes the analysis of the findings outcomes executed by The Antidiscrimination Education Association (TEA) in frames of the project Significant Absence – on anti-discrimination education in the formal education system in Poland in terms of the occurrence of a hidden curriculum in context of passing contents regarding groups which are discriminated and excluded. The analysis was submitted to verbal and graphic content in polish handbooks, as well in what way the language carries biases and shapes the perception of different social groups.
References
Bednarz J., Litwinienko M., Zapała K., Historia. Podręcznik dla gimnazjum. Klasa 3, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2007.
Chachaj J., Historia – czasy najnowsze. Podręcznik dla III klasy gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.
Chustecka M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wychowanie do życia w rodzinie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Cieślikowska D., Postrzeganie społeczne, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Willa Decjusza, Kraków 2010.
Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 1. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.
Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 2. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.
Dziurok M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot historia, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Jonczy-Adamska M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wiedza o społeczeństwie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Królikowski J., Merta T., Kto rządzi w gminie?, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993 Toruń.
Pacewicz A., Merta T., O porozumiewaniu się i nieporozumieniach, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Pacewicz A., Merta T., Bez współpracy ani rusz!, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Pacewicz A., Merta T., Królikowski J., O etyce i prawie w gospodarce, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 2, Civitas, Warszawa 2010.
Pawlęga M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot język polski, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, s. 2, http://www. bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf (dostęp: 9.10.2013).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 847
Number of citations: 0