Edukacja antydyskryminacyjna a ukryty program nauczania. Słowo i obraz
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.012Słowa kluczowe
Edukacja antydyskryminacyjna, Ukryty program nauczania, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Edukacja antydyskryminacyjna w systemie edukacji formalnej, Język równościowyAbstrakt
Artykuł stanowi analizę wyników badań zrealizowanych przez Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej (TEA) w ramach projektu „Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce”, pod kątem zjawiska ukrytego programu nauczania w kontekście przekazywania treści dotyczących grup dyskryminowanych i wykluczanych. Analizie poddano przekazy słowne i graficzne w polskich podręcznikach, a także to, w jaki sposób język przenosi uprzedzenia i kształtuje postrzeganie grup społecznych.Bibliografia
Bednarz J., Litwinienko M., Zapała K., Historia. Podręcznik dla gimnazjum. Klasa 3, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2007.
Chachaj J., Historia – czasy najnowsze. Podręcznik dla III klasy gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.
Chustecka M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wychowanie do życia w rodzinie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Cieślikowska D., Postrzeganie społeczne, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Willa Decjusza, Kraków 2010.
Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 1. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.
Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 2. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.
Dziurok M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot historia, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Jonczy-Adamska M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wiedza o społeczeństwie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Królikowski J., Merta T., Kto rządzi w gminie?, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993 Toruń.
Pacewicz A., Merta T., O porozumiewaniu się i nieporozumieniach, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Pacewicz A., Merta T., Bez współpracy ani rusz!, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.
Pacewicz A., Merta T., Królikowski J., O etyce i prawie w gospodarce, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 2, Civitas, Warszawa 2010.
Pawlęga M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot język polski, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, s. 2, http://www. bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf (dostęp: 9.10.2013).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 952
Liczba cytowań: 0