Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.010Słowa kluczowe
ukryty program szkoły, nauczyciele, doskonalenie nauczycieliAbstrakt
Artykuł „Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły” opisuje wyniki konfrontacji nauczycielskiego doświadczenia z akademickim spojrzeniem na rzeczywistość szkolną. Autorka, na podstawie analizy treści wypowiedzi nauczycieli, identyfikuje ich postawy – reakcje na teksty o ukrytych aspektach edukacji. Zwraca uwagę, że odmienność perspektyw teoretyków i praktyków może być źródłem trudności w uniwersyteckim doskonaleniu nauczycieli.Bibliografia
Babbie E. (2007), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Colman A. M. (2009), Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Głogowska R. (2004), Teoretyczna wiedza pedagogiczna w praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Janowski A. (1989), Uczeń w teatrze życia szkolnego, WSiP, Warszawa.
Kawecki I. (2004), Wiedza praktyczna nauczycieli, Impuls, Kraków.
Kawecki I. (2009), Rzecz o wiedzy nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków.
Kozielecki J. (1976), Koncepcje psychologiczne człowieka, PIW, Warszawa.
Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, Edytor, Toruń.
Pankowska D. (2006), Badanie ukrytego programu szkoły w pracy nauczyciela – refleksyjnego praktyka, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2006, nr 2 (3).
Pankowska D. (2008a), Podłoga ważniejsza od ucznia, czyli o ukrytym programie szkoły, „Psychologia w Szkole” 2008, nr 3.
Pankowska D. (2008b), Czego uczeń dowiaduje się w szkole o wiedzy i uczeniu się? Ukryty program szkoły – cz. 2, „Psychologia w Szkole” 2008, nr 4.
Pankowska D. (2009a), Czego uczeń dowiaduje się w szkole o ludziach? Ukryty program szkoły – cz. 3, „Psychologia w Szkole” 2009, nr 1 (21).
Pankowska D. (2009b), Co zrobić z ukrytym programem szkoły – cz. 4, „Psychologia w Szkole” 2009, nr 3 (23).
Polak K. (1999), Indywidualne teorie nauczycieli. Geneza, badanie, kształtowanie, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Żłobicki W. (2002), Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Impuls, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1914
Liczba cytowań: 0