Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation
  • Strona domowa
  • /
  • Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Metaanalizy badań pedagogicznych

Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation

Autor

  • Helena Ostrowicka Kazimierz Wielki University, Poland https://orcid.org/0000-0003-2500-9581
  • Aleksandra Rzyska Kazimierz Wielki University, Poland https://orcid.org/0000-0002-7504-7757

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.032

Abstrakt

This article concerns juridification in Polish higher education, analyzed in the context of the reforms of the science and education sector from the 1990s until the present. Using the Polish example, we present juridification as a process which generates and legitimizes (reinforces) practices of simulation. This conception allows us to explain the development of legal discourse, along with its consequences in discursive and non-discursive practices. The main research question was how juridification manifests itself in the reforms of science and higher education in Poland after the political transformation of 1989. We included two types of sources: 1) secondary sources (previous research on the transformation of the higher education system in Poland) and 2) primary sources – key legal acts regulating the sector, with comments and materials provided by the Ministry.

Biogram autora

Helena Ostrowicka - Kazimierz Wielki University, Poland

Doktor habilitowana w zakresie pedagogiki, autorka m.in. trzech monografii: "Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie" (Impuls 2015), "Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne" (Impuls 2012, 2015) i "Jak porcelana rzucona o beton... Dyskursy o młodzieży, polityce i polityce młodzieży" (Impuls 2006) i kilkudziesięciu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach krajowych i zagranicznych. Główne obszary zainteresowań naukowych: metodologia badań jakościowych, pedagogika analityczno-krytyczna, recepcja idei M. Foucaulta w badaniach pedagogicznych, krytyczna i postfoucaultowska analiza dyskursu, polityka młodzieżowa, naukowe i publicystyczne dyskursy o młodzieży.

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

1.
OSTROWICKA, Helena & RZYSKA, Aleksandra. Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2025, T. 2, nr 57, s. 123–144. [udostępniono 17.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.032.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 57 (2025): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Metaanalizy badań pedagogicznych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Helena Ostrowicka, Aleksandra Rzyska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 10
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa