Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation
  • Home
  • /
  • Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 57 (2025): Educational Studies Review /
  4. Meta-analyses of research on education

Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation

Authors

  • Helena Ostrowicka Kazimierz Wielki University, Poland https://orcid.org/0000-0003-2500-9581
  • Aleksandra Rzyska Kazimierz Wielki University, Poland https://orcid.org/0000-0002-7504-7757

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.032

Abstract

This article concerns juridification in Polish higher education, analyzed in the context of the reforms of the science and education sector from the 1990s until the present. Using the Polish example, we present juridification as a process which generates and legitimizes (reinforces) practices of simulation. This conception allows us to explain the development of legal discourse, along with its consequences in discursive and non-discursive practices. The main research question was how juridification manifests itself in the reforms of science and higher education in Poland after the political transformation of 1989. We included two types of sources: 1) secondary sources (previous research on the transformation of the higher education system in Poland) and 2) primary sources – key legal acts regulating the sector, with comments and materials provided by the Ministry.

Author Biography

Helena Ostrowicka, Kazimierz Wielki University, Poland

Doktor habilitowana w zakresie pedagogiki, autorka m.in. trzech monografii: "Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie" (Impuls 2015), "Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne" (Impuls 2012, 2015) i "Jak porcelana rzucona o beton... Dyskursy o młodzieży, polityce i polityce młodzieży" (Impuls 2006) i kilkudziesięciu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach krajowych i zagranicznych. Główne obszary zainteresowań naukowych: metodologia badań jakościowych, pedagogika analityczno-krytyczna, recepcja idei M. Foucaulta w badaniach pedagogicznych, krytyczna i postfoucaultowska analiza dyskursu, polityka młodzieżowa, naukowe i publicystyczne dyskursy o młodzieży.

Downloads

  • pdf

Published

2025-12-15

How to Cite

1.
OSTROWICKA, Helena and RZYSKA, Aleksandra. Reforming Higher Education in Poland: Juridification and Practices of Simulation. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 December 2025. Vol. 2, no. 57, pp. 123-144. [Accessed 17 December 2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.032.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 57 (2025): Educational Studies Review

Section

Meta-analyses of research on education

License

Copyright (c) 2025 Helena Ostrowicka, Aleksandra Rzyska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 10
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop