Values of academic youth - a Polish-Czech-Slovakian comparative study
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2025.031Abstrakt
Artykuł to komunikat z badań porównawczych realizowanych w 2023 roku wśród studentów pedagogiki polskich, czeskich i słowackich uniwersytetów. W badaniach posłużono się metodą ankiety. Badaniami objęto 314 osób, byli to studenci z Polski, Czech i Słowacji. Celem badań było poznanie systemu wartości studentów pedagogiki. W celu weryfikacji postawionych pytań badawczych wykonano analizy statystyczne przy użyciu pakietu IBM SPSS Statistics 25. Przy jego pomocy wykonano analizy częstości, analizy korelacji rangowej rho Spearmana, testy χ2 oraz dokładne testy Fishera. Za poziom istotności uznano klasyczny próg α = 0,05. Dla respondentów wartości są czymś, co pomaga im kształtować swoją tożsamość, relacje z innymi oraz sposób, w jaki dążą do osiągnięcia swoich celów. Jak zakładano w sformułowanej tezie, analiza wyników badań nie wykazała znaczących różnic w rozumieniu wartości pomiędzy poszczególnymi narodowościami. Najbardziej interesujący wydaje się jednak fakt, że Polacy niewierzący częściej wskazują kościół jako źródło wartości od osób wierzących – w przeciwieństwie do respondentów czeskich i słowackich.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Jas-Liszok

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 11
Liczba cytowań: 0