Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji
  • Strona domowa
  • /
  • KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 39 (2022): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN /
  4. Pracownia Narzędzi Badawczych

KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji

Autor

  • Krzysztof Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-7447-6736

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2022.015

Abstrakt

Prezentowany podręcznik zawiera dane o podstawach teoretycznych oraz właściwościach psychometrycznych trzech kwestionariuszy do pomiaru samorealizacji. Jest to także raport z prac empirycznych, będących podstawą tych kwestionariuszy, które były prowadzone od 1990 do 2022 roku. Pierwsza wersja narzędzia (Krótki Kwestionariusz Samorealizacji – KKS) była oparta na teorii syndromu samorealizacji Abrahama Maslowa i została opublikowana w 1991 roku. Od tego momentu nieprzerwanie prowadzono badania za pomocą KKS. Część ich wyników stała się podstawą do rewizji psychometrycznej narzędzia, która w 2022 roku doprowadziła do nieznacznej korekty kwestionariusza (KKS-22), nie zaburzając struktury jego wskaźników. Fakt ten zbiegł się z zakończeniem prac nad nowym kwestionariuszem do badania stylów samorealizacji (KSS-22), który pozwala zdiagnozować styl skoncentrowany na: akceptacji siebie, akceptacji innych, rozwiązywaniu konfliktów wewnętrznych, rozwiązywaniu konfliktów społecznych. Podręcznik opisuje także jego podstawy teoretyczne oraz właściwości psychometryczne i zawiera arkusze z kluczami do obliczania wyników.

Bibliografia

Angyal, A. (1972). Foundations for a Science of Personality. New York: A Viking Compass Book.

Brzeziński, J. (1984). Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Bussey, K., Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation. Psychological Review, 106(4).

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16a.

Czyżowska, D. (2012). Sprawiedliwość i troska. O sposobach rozwiązywania dylematów moralnych przez kobiety i mężczyzn. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Warszawa: PTP.

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Gilligan, C. (2003). In a Different Voice. London: Harvard University Press.

Goldstein, K. (1940). Human Nature in the Light of Psychopathology. Harvard: University Press, Cambridge Mass.

Guilford, J.G. (1984). Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Kaplan, P.S. (1990). Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher. St. Paul: West Pub. Co., New York.

Kohlberg, L. (1984). Essays on Moral Development. Vol. 2: The Psychology of Moral Development. New York: Harper & Row.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: IW PAX.

Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: IW PAX.

Nowakowska, M. (1970). Polska adaptacja 16-czynnikowa kwestionariusza R.B. Cattella. Psychologia Wychowawcza, 13.

Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.

Ossowska, M. (1970). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: PWN.

Rogers, C. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houghton, Mifflin.

Rubacha, K. (1991). Samorealizacja – poszukiwanie perspektyw badawczych. W: J. Górniewicz (red.), Studia nad problematyką samorealizacji, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Skarżyńska, K. (1991). Konformizm i samokierowanie jako wartości (struktura i źródła). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-01-30

Jak cytować

1.
RUBACHA, Krzysztof. KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 30 styczeń 2023, nr 39. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PBE.2022.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 39 (2022): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Dział

Pracownia Narzędzi Badawczych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Krzysztof Rubacha

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 823
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa