KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2022.015Abstract
Prezentowany podręcznik zawiera dane o podstawach teoretycznych oraz właściwościach psychometrycznych trzech kwestionariuszy do pomiaru samorealizacji. Jest to także raport z prac empirycznych, będących podstawą tych kwestionariuszy, które były prowadzone od 1990 do 2022 roku. Pierwsza wersja narzędzia (Krótki Kwestionariusz Samorealizacji – KKS) była oparta na teorii syndromu samorealizacji Abrahama Maslowa i została opublikowana w 1991 roku. Od tego momentu nieprzerwanie prowadzono badania za pomocą KKS. Część ich wyników stała się podstawą do rewizji psychometrycznej narzędzia, która w 2022 roku doprowadziła do nieznacznej korekty kwestionariusza (KKS-22), nie zaburzając struktury jego wskaźników. Fakt ten zbiegł się z zakończeniem prac nad nowym kwestionariuszem do badania stylów samorealizacji (KSS-22), który pozwala zdiagnozować styl skoncentrowany na: akceptacji siebie, akceptacji innych, rozwiązywaniu konfliktów wewnętrznych, rozwiązywaniu konfliktów społecznych. Podręcznik opisuje także jego podstawy teoretyczne oraz właściwości psychometryczne i zawiera arkusze z kluczami do obliczania wyników.
References
Angyal, A. (1972). Foundations for a Science of Personality. New York: A Viking Compass Book.
Brzeziński, J. (1984). Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Bussey, K., Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation. Psychological Review, 106(4).
Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16a.
Czyżowska, D. (2012). Sprawiedliwość i troska. O sposobach rozwiązywania dylematów moralnych przez kobiety i mężczyzn. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Warszawa: PTP.
Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Gilligan, C. (2003). In a Different Voice. London: Harvard University Press.
Goldstein, K. (1940). Human Nature in the Light of Psychopathology. Harvard: University Press, Cambridge Mass.
Guilford, J.G. (1984). Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Kaplan, P.S. (1990). Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher. St. Paul: West Pub. Co., New York.
Kohlberg, L. (1984). Essays on Moral Development. Vol. 2: The Psychology of Moral Development. New York: Harper & Row.
Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: IW PAX.
Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: IW PAX.
Nowakowska, M. (1970). Polska adaptacja 16-czynnikowa kwestionariusza R.B. Cattella. Psychologia Wychowawcza, 13.
Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.
Ossowska, M. (1970). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: PWN.
Rogers, C. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houghton, Mifflin.
Rubacha, K. (1991). Samorealizacja – poszukiwanie perspektyw badawczych. W: J. Górniewicz (red.), Studia nad problematyką samorealizacji, Toruń: Wydawnictwo UMK.
Skarżyńska, K. (1991). Konformizm i samokierowanie jako wartości (struktura i źródła). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Krzysztof Rubacha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 473
Number of citations: 0