Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji
  • Home
  • /
  • KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 39 (2022): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN /
  4. Pracownia Narzędzi Badawczych

KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji

Authors

  • Krzysztof Rubacha Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-7447-6736

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2022.015

Abstract

Prezentowany podręcznik zawiera dane o podstawach teoretycznych oraz właściwościach psychometrycznych trzech kwestionariuszy do pomiaru samorealizacji. Jest to także raport z prac empirycznych, będących podstawą tych kwestionariuszy, które były prowadzone od 1990 do 2022 roku. Pierwsza wersja narzędzia (Krótki Kwestionariusz Samorealizacji – KKS) była oparta na teorii syndromu samorealizacji Abrahama Maslowa i została opublikowana w 1991 roku. Od tego momentu nieprzerwanie prowadzono badania za pomocą KKS. Część ich wyników stała się podstawą do rewizji psychometrycznej narzędzia, która w 2022 roku doprowadziła do nieznacznej korekty kwestionariusza (KKS-22), nie zaburzając struktury jego wskaźników. Fakt ten zbiegł się z zakończeniem prac nad nowym kwestionariuszem do badania stylów samorealizacji (KSS-22), który pozwala zdiagnozować styl skoncentrowany na: akceptacji siebie, akceptacji innych, rozwiązywaniu konfliktów wewnętrznych, rozwiązywaniu konfliktów społecznych. Podręcznik opisuje także jego podstawy teoretyczne oraz właściwości psychometryczne i zawiera arkusze z kluczami do obliczania wyników.

References

Angyal, A. (1972). Foundations for a Science of Personality. New York: A Viking Compass Book.

Brzeziński, J. (1984). Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Bussey, K., Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation. Psychological Review, 106(4).

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2013). Test poczucia skuteczności. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 16a.

Czyżowska, D. (2012). Sprawiedliwość i troska. O sposobach rozwiązywania dylematów moralnych przez kobiety i mężczyzn. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Warszawa: PTP.

Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Gilligan, C. (2003). In a Different Voice. London: Harvard University Press.

Goldstein, K. (1940). Human Nature in the Light of Psychopathology. Harvard: University Press, Cambridge Mass.

Guilford, J.G. (1984). Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.

Kaplan, P.S. (1990). Educational Psychology for Tomorrow’s Teacher. St. Paul: West Pub. Co., New York.

Kohlberg, L. (1984). Essays on Moral Development. Vol. 2: The Psychology of Moral Development. New York: Harper & Row.

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: IW PAX.

Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: IW PAX.

Nowakowska, M. (1970). Polska adaptacja 16-czynnikowa kwestionariusza R.B. Cattella. Psychologia Wychowawcza, 13.

Obuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.

Ossowska, M. (1970). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: PWN.

Rogers, C. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houghton, Mifflin.

Rubacha, K. (1991). Samorealizacja – poszukiwanie perspektyw badawczych. W: J. Górniewicz (red.), Studia nad problematyką samorealizacji, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Skarżyńska, K. (1991). Konformizm i samokierowanie jako wartości (struktura i źródła). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2023-01-30

How to Cite

1.
RUBACHA, Krzysztof. KKS – KKS-R22 – KSS-22 – trzy kwestionariusze do badania samorealizacji. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 30 January 2023. No. 39. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/PBE.2022.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 39 (2022): Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN

Section

Pracownia Narzędzi Badawczych

License

Copyright (c) 2023 Krzysztof Rubacha

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 823
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop