Mental Resilience of Polish Adolescents During the COVID-19 Pandemic in 2021
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2022.027Abstrakt
Wprowadzenie. Raportowane w literaturze nasilenie objawów lęku i depresji u uczniów w okresie izolacji społecznej w czasie pandemii COVID-19 skłoniło do podjęcia badań nad psychospołecznymi zasobami odpornościowymi mlodzieży, ujawnianych w postaci rezyliencji. Cel badań. Poszukiwano odpowiedzi na trzy pytania badawcze, dotyczące prężności polskich adolescentów wczasie pandemii w 2021roku, zróżnicowania w obrębie mierzonych komponentów prężności, a także porównania rezyliencji z uwzględnieniem płci badanych. Metoda. Zastosowano elektroniczną wersję polskiej Skalę Prężności Psychicznej (SPP-18), znormalizowanej w grupie 12-18-latków, do badania online n=263 adolescentów (K=137; M=126) w wieku 12-16 lat. Wyniki. Analiza odpowiedzi wskazuje na podwyższony poziom rezyliencji badanej młodzieży (7 sten), zróżnicowanie w obrębie komponentów, z najwyższym wynikiem dla poczucia humoru i otwartości na doświadczenia, a najniższym dla tolerancji negatywnego afektu. Różnice poziomu prężności ze względu na płeć okazały się nieistotne statystycznie, choć wyniki dziewcząt były nieco wyższe niż chłopców. Wnioski. Podwyższony poziom prężności badanych adolescentów wydaje się być zjawiskiem optymistycznym, zwłaszcza, że dotyczy większości uczniów (około 70%). Jednak około 10% badanych w każdym z 18 stwierdzeń deklarowało niskie kompetencje osobiste w zakresie rezyliencji. Taka grupa powinna być otoczona troską i w miarę możliwości poddawana okresowym badaniom rezyliencji, która jest procesem zmiennym w czasie.
Bibliografia
Active Minds (2020). Students’ Mental Health Survey-September2020. Retrieved: 4 January 2022 from: https://www.activeminds.org/wpcontent/uploads/2020/10/ Student-Mental-Health-Data-Sheet-Fall-2020-1.
Ahern, N., Kiehl, E., Sole, M., & Byers, J. (2006). A Review of Instruments Measuring Resilience. Issues in Comprehensive Paediatric Nursing, 29, 2, 103–125, doi: 10.1080/01460860600677643.
Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań [The Concept of Resilience. Basic Assumptions and Currents of Research]. In: W. Junik (Ed.), Resilience. Teoria – badania – praktyka [Resilience. Theory-Research-Pactice] (pp. 11–28). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Chuang, S., Lamb, M., & Hwang, C. (2006). Personality Development from Childhood to Adolescence: A Longitudinal Study of Ego-Control and Ego-Resiliency in Sweden. International Journal of Behavioral Development, 30, 4, 338–343, doi: 10.1177/0165025406072795.
Giménez-Dasí, M., Quintanilla, L., & Fernández-Sánchez, M. (2021). Longitudinal Effects of The Pandemic and Confinement on The Anxiety Levels of A Sample of Spanish Children in Primary Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 24, 13063, doi:1660-4601/18/24/13063.
Hernandez-Martinez, P., & Williams, J. (2013). Against the Odds: Resilience in Mathematics Students in Transition. British Educational Research Journal, 39, 1, 45–59, doi: 10.1080/01411926.2011.623153.
Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne [The Phenomenon of Resilience – Selected Methodological Problems]. In: W. Junik (Ed.), Resilience. Teoria – badania – praktyka. [Resilience. Theory-Research-Practice], (pp.47-66). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Knopik, T., & Oszwa, U. (2019). Self-Determination and Development of Emotional and Social Competences and The Level of School Achievements in 10–11-YearOld Polish Students. Education, 3–13, doi: 10.1080/03004279.2019.1686048.
Lee, C., & Johnston-Wilder, S. (2010). Mathematical Resilience. Mathematics Teaching, MT218, 38–41. Retrieved 10 January 2022 from: http://www.atm.org.uk/ journal/archive/mt218.html.
Lee, J. (2020). Mental Health Effects of School Closures During COVID-19. The Lancet, 4, 421, doi: 10.1016/S2352-4642(20)30109-7.
Luthar, S.S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work. Child Development, 71(3), 543–562, doi: 10.1111/1467-8624.00164.
Luthar, S.S. (2006). Resilience in Development: A Synthesis of Research Across Five Decades. In: D. Cicchetti, & D.J. Cohen (Eds.), Developmental Psychopathology: Risk, Disorder, and Adaptation (pp. 739–795). John Wiley & Sons, Inc.
Masten, A. (2001). Ordinary Magic: Resilience Processes in Development. American Psychologist, 56(3), 227–238, doi: 10.1037/0003-066X.56.3.227.
Niemiec, C., & Ryan, R. (2009). Autonomy, Competence, and Relatedness in the Classroom: Applying Self-Determination Theory to Educational Practice. Theory and Research in Education, 7, 2, 133–144; doi:10.1177/1477878509104318.
Ogińska-Bulik, N., & Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – polska skala SPP-18 [Resiliency in Children and Adolescents – Characteristic and Measurement- Polish Scale SPP-18]. Polskie Forum Psychologiczne, 16, 1, 7–28.
Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką – poglądy, badania, rozwiązania [Math Anxiety – Theory, Research, Solutions]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Oszwa, U., Domagała-Zyśk, E., & Knopik, T. (2017). Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego [Resilience Resources of Middle-School-Aged Students and the Risk of Social Maladjustment]. Ruch Pedagogiczny, 1, 91–104.
Santomauro, D. (2021). Global Prevalence and Burden of Depressive and Anxiety Disorders in 204 Countries and Territories in 2020 Due To the COVID-19 Pandemic. The Lancet, 398, 10312, P11700–1712; doi: 10.1016/S0140- 6736(21)02143-7.
Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa [Mental Resilience in Childhood]. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Spielberger, C.D. (2006). Cross-Cultural Assessment of Emotional States and Personality Traits. European Psychologist, 11(4), 297–303, doi: 10.1027/1016- 9040.11.4.297.
Wrześniewski, K., Sosnowski, T., & Matusik, D. (2002). Inwentarz stanu i cechy lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik [STAI State and Trait Anxiety Inventory. Polish Adaptation of the STAI. Manual]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Wu, S., Zhang K., Parks-Stamm, E., Hu, Z., Ji, Y., & Cui, X. (2021). Increases in Anxiety and Depression During COVID-19: A Large Longitudinal Study from China. Frontiers in Psychology, 12, 2716, doi: 10.3389/fpsyg.2021.706601.
Yeager, D.S., & Dweck, C.S. (2012). Mindsets that Promote Resilience: When Students Believe that Personal Characteristics Can Be Developed. Educational Psychologist, 47(4), 302–314, doi: 10.1080/00461520.2012.722805.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Urszula Oszwa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 240
Liczba cytowań: 0