Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Potencjał zintegrowanego modelu pracy środowiskowych położnych dla profilaktyki problemów społecznych i rozwoju nowych obszarów pracy socjalnej w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Potencjał zintegrowanego modelu pracy środowiskowych położnych dla profilaktyki problemów społecznych i rozwoju nowych obszarów pracy socjalnej w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Potencjał zintegrowanego modelu pracy środowiskowych położnych dla profilaktyki problemów społecznych i rozwoju nowych obszarów pracy socjalnej w Polsce

Autor

  • Anna Maria Kola Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-6208-8701

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.028

Słowa kluczowe

midwives, midwifery education, social prevention

Abstrakt

The text concerns the potential of the integrated model of work of midwives, implemented in Poland since 2019, to prevent social problems, including fertility problems. The analyzes contained in the article refer to the author’s research conducted using various methods, including the method of examining documents in the field of (1) professional tasks of midwives and community midwives described in the legislation regulating the working conditions of environmental midwives and (2) the model of the curriculum of education of midwives, resulting from analyzes of study programs and training standards for midwives, as well as (3) pilot studies in the midwives community, conducted by the method of individual cases (using the in-depth interview technique). The conclusions from the analyzes allow for broadening the ways of thinking about the work of a midwife in the context of the tasks of the social welfare system and pro-family policy in Poland so that it becomes an additional opportunity to support women and families in crises and contribute to reducing problems resulting from domestic violence, neglect of children, mental health problems or social problems of families.

Bibliografia

Balaskas, J. (1997). Poród aktywny. Nowe spojrzenie na naturalny sposób rodzenia, tłum. K. Niecikowska-Jastrzębska, J. Stępień. Seria Rodzić po ludzku. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Beneficjenci środowiskowej pomocy społecznej w 2019 r. (2020). Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/6/9/1/beneficjenci__srodowiskowej_pomocy_spolecznej_w_2019r.pdf.

Bogo, M. (2018). Social Work Practice: Integrating Concepts, Processes, and Skills (2nd ed.). New York: Columbia University Press.

Drisko, J., Grady, M. (2012). Evidence-based Practice in Clinical Social Work. New York: Springer.

Już teraz mogę dbać o zdrowie swego przyszłego dziecka. Program edukacyjny dla młodzieży w wieku 16–24 lat. Materiały dla prowadzących zajęcia edukacyjne. (1999). Program Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.

Kargulowa A. (2001). Wspólny przedmiot badań andragogiki i poradoznawstwa: wspomaganie człowieka w rozwoju. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Studia ofiarowane Profesor Eugenii Annie Wesołowskiej (s. 91–98). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kitzinger, S. (1996). Szkoła rodzenia, tłum. K. Ajdukiewicz, P. Prokopczyk. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Pogonowski.

Kobiety i mężczyźni na rynku pracy (2018). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5821/1/7/1/kobiety_i_mezczyzni_na_rynku_pracy_2018.pdf.

Kubisa, J. (2016). Bunt białych czepków. Analiza działalności związkowej pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Leboyer, F. (2012). Narodziny bez przemocy, tłum. A. Szymanowski. Warszawa: Mamania.

Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2020 r. Stan w dniu 31 XII (2021). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5468/6/29/1/ludnosc._stan_i_struktura_oraz_ruch_naturalny_w_przekroju_terytorialnym_na_31.12.2020.pdf.

Miś, L. (2014). Mężczyźni a praca socjalna – analiza wybranych problemów. Problemy Polityki Społecznej, 27, 109–125.

Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych (2021). Liczba pielęgniarek i położnych zarejestrowanych i zatrudnionych. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://nipip.pl/liczbapielegniarek-poloznych-zarejestrowanych-zatrudnionych/.

Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2021 r. poz. 540.

Plany prokreacyjne kobiet (2017). Warszawa: CBOS. Pobrano 15 września 2021 z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_117_17.PDF.

Pluskota, A. (2015). Inkluzja czy iluzja. Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach interwencji kryzysowej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pokrzywa, M. (2016). Role kobiet i mężczyzn w rodzinach korzystających z pomocy społecznej w ograniczaniu ubóstwa. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 41(2), 124–137.

Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2019 r. (2020). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/10/11/1/pomoc_spoleczna_i_opieka_nad_dzieckiem_i_rodzina_w_2019.pdf.

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018). Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.

Prawo o szkolnictwie wyższym (2012). Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.

Program Rodzina 500 plus po pięciu latach funkcjonowania (2021). Warszawa: CBOS. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_029_21.PDF.

Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018). Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r. poz. 1669 ze zm.

Radlińska, R. (1979). Oświata i kultura wsi polskiej, wstęp H. Brodowska (s. 189–191). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Radlińska, R. (1961). Pedagogika społeczna, wstęp R. Wroczyński, A. Kamiński, oprac. W. Wyrobkowa-Delawska. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rodzina 500 plus (2021). Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Pobrano 15 września 2021 z: https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzina-500-plus.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (2019). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, Dz.U. 2019 r. poz. 1573.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (2016). Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 września 2016 r. w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2016 r. poz. 1567.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (2019). Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 2335.

Sontag, S. (2016). Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, tłum. J. Anders. Warszawa: Karakter.

Świadczenia na rzecz rodziny w 2019 r. (2020). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/rodzina/swiadczenia-na-rzecz-rodziny-w-2019-roku,4,3.html.

Titkow, A. (2007). Kobiety pod presją? Proces kształtowania się nowoczesnej tożsamości. W: A. Titkow, Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty. Warszawa: IFiS PAN.

Trawkowska, D. (2004). Kobiety – klientki pomocy społecznej. W: K. Wódz, J. Klimczak-Ziółek (red.), Restrukturyzacja ekonomiczna a sytuacja kobiet w województwie śląskim (s. 23–35). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo WSB.

Ustawa o pomocy społecznej (2004). Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593 ze zm.

Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej (2019). Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 576 ze zm.

Ustawa o podstawowej opiece zdrowotnej (2019). Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 357, 730 i 1590.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (2011). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887.

Więcej urlopów rodzicielskich (2018). Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Pobrano 20 października 2021 z: https://www.gov.pl/web/rodzina/wiecej-urlopow-rodzicielskich.

Zarządzenie nr 125/2016/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 22 grudnia 2016 roku w sprawie warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Zarządzenie nr 22/2016/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2016 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

1.
KOLA, Anna Maria. Potencjał zintegrowanego modelu pracy środowiskowych położnych dla profilaktyki problemów społecznych i rozwoju nowych obszarów pracy socjalnej w Polsce. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2021, nr 34, s. 251–275. [udostępniono 12.5.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 466
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

midwives, midwifery education, social prevention
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa