Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice
  • Strona domowa
  • /
  • Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 41 (2023): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice

Autor

  • Danuta Urbaniak-Zając University of Lodz, Poland https://orcid.org/0000-0001-7031-744X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2023.012

Abstrakt

The article approaches the basic aspects of the erotetic logic in order to highlight the complexity of the inquiry situation. This complexity is overshadowed by the patterns of everyday communication (after all, everyone has asked questions multiple times). In research practice, the linguistic question form is assumed by the research problem and/or research objectives, and – in cognition based on communication processes – by research tools. The author advocates a clear distinction between questions that determine the examined object and research objectives that justify the examination of this very object. In the context of research tools, she proposes a differentiation between questions about information and questions about experiences, which is relevant to the basic questioning intention specific to quantitative (standardised) and qualitative (non-standardised) research.

Bibliografia

Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce [The Practice of Social Research]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brożek, A. (2007). Pytania i odpowiedzi [Questions and Answers]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane [Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods]. Krakow: Wydawnictwo UJ.

Ecarius, J., & Miethe, I. (Eds.) (2011). Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung [Method Triangulation in Qualitative Educational Research]. Opladen–Berlin–Farmington Hills, MI: Verlag Barbara Budrich.

Gostkowski, Z., & Lutyński, J. (1971). Wywiad kwestionariuszowy w świetle badań [Questionnaire Interviewing in the Light of Research]. Wrocław: Ossolineum.

Gnitecki, J. (2007). Wstęp do ogolnej metodologii badań pedagogicznych. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych [Introduction to General Pedagogical Research Methodology. Generating Knowledge About Education in Pedagogical Sciences]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jadacki, J.J. (2010). Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy [Methodology and Semiotics. Ideas – Methods – Problems]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.

Jonkisz, A. (2020). Pytania i odpowiedzi. Ujęcie teoriomnogościowe [Questions and Answers. A Set Theory Approach]. Krakow: Wydawnictwo Akademia Ignatianum.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna [How to Conduct Educational Research. A Practical Methodology]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewolucja [Qualitative Pedagogical Research. Philosophy – Methodology – Evolution]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lutyńska, K. (1984). Wywiad kwestionariuszowy: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego [Questionnaire Interview: Preparation and Testing of a Research Tool]. Wrocław: Ossolineum.

Lutyńska, K., & Wejland, P. (1983) (Eds.). Wywiad. Analizy teoretyczne i badania empiryczne [An Interview. Theoretical Analyses and Empirical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Lutyński, J. (2000). Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia [Methodology of Social Research. Selected Issues]. Łodź: Łodzkie Towarzystwo Naukowe.

Malewski, M. (1997). Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność [Quantitative and Qualitative Educational Research. A Dispute Over a Methodological Complementarity]. Kultura i Edukacja, 1, 17–36.

Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga [A Methodological Vademecum for the Educational Researcher]. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych [Methodology of Social Research]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych [Principles of Pedagogical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Przyborski, A., & Wohlrab-Sahr, M. (2008). Qualitative Sozialforschung. Ein Arbeitsbuch [Qualitative Social Research. A Workbook]. Munchen: Oldenburg Verlag.

Reason, P., & Torbert, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej [The Action Turn: Toward a Transformational Social Science]. In: H. Cervinkowa, & B.D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane [Research in Action. Pedagogy and Engaged Anthropolog], (pp. 117–155). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Education Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji [Interpreting Qualitative Data. Methods of Analysing Talk, Text, and Interaction]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szmidt, K., & Płociennik, E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie [Interrogative Thinking. Theory and Education]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne [In Search of a Theory of Professional Activity of the Educators. Reconstructive Research.] Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D. (2019). Od uniwersalności do partykularności metody badawczej [From Universality to Particularity of the Research Method]. In: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, & S. Pasikowski (Eds.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy [Methodological Criticism in the Practice of Knowledge Generation], (pp. 99–112). Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

Wojtysiak, J. (2008). Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? [Why Does Something Rather Than Nothing Exists?]. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-08-31

Jak cytować

1.
URBANIAK-ZAJĄC, Danuta. Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 sierpień 2023, T. 1, nr 41, s. 253–274. [udostępniono 25.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2023.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 41 (2023): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 540
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa