Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Principle-Based Concept Analysis in Social Sciences: A Practical Guide to Methodology and Applications
  • Home
  • /
  • Principle-Based Concept Analysis in Social Sciences: A Practical Guide to Methodology and Applications
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 57 (2025): Educational Studies Review /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Principle-Based Concept Analysis in Social Sciences: A Practical Guide to Methodology and Applications

Authors

  • Kamila Kacprzak-Wachniew Adam Mickiewicz University https://orcid.org/0000-0002-3668-1720
  • Justyna Spychalska-Stasiak Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland https://orcid.org/0000-0001-7870-7469

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2025.034

Abstract

The article serves as a guide to applying principle-based concept analysis to studying romantic competence in adolescents and young adults. The methodology enables a multidimensional theoretical and practical analysis of concepts that are variably defined and operationalized.

A systematic review was conducted using databases such as Scopus, ERIC, Web of Science, ScienceDirect, Ebscohost, Oaister, Google Scholar, and ResearchGate. Keywords related to romantic competence and adolescent romantic relationships guided the search. The selection process followed PRISMA guidelines, and the included articles were assessed for quality using a tool adapted for this study.

The literature on romantic competence was evaluated based on four principles: epistemological, pragmatic, linguistic, and logical. This methodological approach emphasizes the importance of transparency, reliability, and replicability, making it a valuable tool for advancing both theoretical and practical applications in the social sciences.

Downloads

  • pdf

Published

2025-12-15

How to Cite

1.
KACPRZAK-WACHNIEW, Kamila and SPYCHALSKA-STASIAK, Justyna. Principle-Based Concept Analysis in Social Sciences: A Practical Guide to Methodology and Applications. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 December 2025. Vol. 2, no. 57, pp. 165-182. [Accessed 16 December 2025]. DOI 10.12775/PBE.2025.034.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 57 (2025): Educational Studies Review

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

License

Copyright (c) 2025 Kamila Kacprzak-Wachniew, Justyna Spychalska-Stasiak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 12
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop