Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Edukacja zdalna – jej obszary badawcze, postulaty i perspektywy
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja zdalna – jej obszary badawcze, postulaty i perspektywy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Edukacja zdalna – jej obszary badawcze, postulaty i perspektywy

Autor

  • Wioletta Kwiatkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8374-1370

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.026

Słowa kluczowe

distance education, research trends, research problems, research methods

Abstrakt

In this article, distance education is considered from the perspective of research problems, interdisciplinary links, key researchers, applied research methods and emerging trends. The aim is to establish: what has dominated and shaped the scientific discussion on distance education; what problems have been researched; what research methods have been used in research projects; how published research results contributed to the development of science and what changes are currently being articulated. The author presents an overview of selected journals, considering works from the last five years and making comparative analyses.
On their basis, it will be possible to identify under-researched problems, plan more in-depth studies and derive recommendations for future scientific projects. New research problems and methodological directions have been noticed, including their interdisciplinary nature. This article contributes to a discussion of the above issues.

Bibliografia

Anderson, D. (2003). Theoretical Perspectives on Learning in an Informal Setting. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), https://doi.org/10.1002/tea.10071.

Baxto, W., Amaro, R., Mattar, J. (2019). Distance Education and the Open University of Brazil: History, Structure, and Challenges. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(4), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4132.

Berge, Z. L., Mrozowski, S. (2001). Review of Research in Distance Education, 1990 to 1999. American Journal of Distance Education, 15(3), 5–19, https://doi.org/10.1080/08923640109527090.

Berry, S. (2019). The Offline Nature of Online Community: Exploring Distance Learners’ Extracurricular Interactions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i2.3896.

Bozkurt, A. (2019). The Historical Development and Adaptation of Open Universities in Turkish Context: Case of Anadolu University as a Giga University. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(4), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4086.

Bozkurt, A., Akgun-Ozbek, E., Yilmazel, S. i in. (2015). Trends in Distance Education Research: A Content Analysis of Journals 2009–2013. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1), 330-363, https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i1.1953.

Brubacher, M. R., Silinda, F. T. (2019). Enjoyment and Not Competence Predicts Academic Persistence for Distance Education Students. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(3), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4325.

Costley, J., Lange, C. (2018). The Moderating Effects of Group Work on the Relationship Between Motivation and Cognitive Load. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i1.3325.

Cross, S., Sharples, M., Healing, G., Ellis, J. (2019). Distance Learners’ Use of Handheld Technologies: Mobile Learning Activity, Changing Study Habits, and the ‘Place’ of Anywhere Learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i2.4040.

Czerwiński, A. (2019). Ważność kryteriów oceny wiarygodności witryn internetowych na podstawie badań. E-mentor, 4(81), 39–46, https://doi.org/10.15219/em81.1433.

Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika. E-mentor, 1(83), 35–43, https://doi.org/10.15219/em83.1456.

Gapiński, A. J. (2016). Cloud Computing Services – Status and Trends. E-mentor, 2(64), 70–78, https://doi.org/10.15219/em64.1241.

Gmiterek, G. (2017). Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach – przegląd i analiza polskich projektów. E-mentor, 2(69), 25–39, https://doi.org/10.15219/em69.1296.

Kanwar, A., Mohee, R., Carr, A., Ortlieb, K., Sukon, K. (2019). A Neo-Institutionalist Approach to Understanding Drivers of Quality Assurance in ODL: The Case of the Open University of Mauritius. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(4), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4117.

Kępińska-Jasny, M., Łyp-Wrońska, K. (2015). Konferencja Moc MOOC-ów – czas na polską platformę. E-mentor, 2(59), 40–41, https://doi.org/10.15219/em59.1169.

Klimkiewicz, K. (2016). Budowanie zaangażowania – czyli o wykorzystaniu platformy Moodle w kształtowaniu kompetencji społecznych studentów. E-mentor, 2(64), 4–12, https://doi.org/10.15219/em64.1235.

Kolitsky, A. (2016). 3D Printing Makes Virtual World More Real for Blind Learners. E-mentor, 1(63), 65–70, https://doi.org/10.15219/em63.1222.

Kwiatkowska, W. (2018). Mozaikowy wizerunek uczących się w uniwersyteckim kształceniu on-line. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kwiatkowska, W. (2019). The Identity of Young Adults and Their E-learning Performance. E-mentor, 3(80), 18–23, https://doi.org/10.15219/em80.1419.

Lee, Y., Driscoll, M. P., Nelson, D. W. (2006). The Past, Present, and Future of Research in Distance Education. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 2(3), 45–61, https://doi.org/10.1207/s15389286ajde1804_4.

Leja, K., Karwowska, E. (2017). Tworzenie sieci współpracy uczelni z otoczeniem przy wykorzystaniu zamówień przedkomercyjnych na przykładzie projektu e-Pionier. E-mentor, 2(69), 4–13, https://doi.org/10.15219/em69.1291.

Li, K. C., Wong, B. T.-M. (2019). Factors Related to Student Persistence in Open Universities: Changes Over the Years. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(4), https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i4.4103.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Romaniuk, M. i in. (2020). Nauczyciele akademiccy wobec kryzysowej edukacji zdalnej. E-mentor, 5(87), 15–26, https://doi.org/10.15219/em87.1489.

Maćkowicz, J., Wnęk-Gozdek, J. (2016). Transformacja starszych kobiet pod wpływem oddziaływań edukacyjnych uniwersytetu trzeciego wieku – studium przypadku. E-mentor, 2(64), 45–55, https://doi.org/10.15219/em64.1238.

Małocha, J. (2018). Edukacyjne zasoby internetowe w akademickim nauczaniu języka rzadkiego na przykładzie lektoratu koptyjskiego – typologia i ocena przydatności dydaktycznej. E-mentor, 1(73), 17–23, https://doi.org/10.15219/em73.1335.

Niemczyk, L. (2016). Wizja „czwartej drogi” – czy serwisy społecznościowe i rachunkowość kapitału intelektualnego zrewolucjonizują gospodarkę? E-mentor, 1(63), 49–53, https://doi.org/10.15219/em63.1226.

Osiński, Z. (2016). Zasoby Internetu jako podręcznik akademicki – studium przypadku przedmiotu organizacja i zarządzanie informacją. E-mentor, 3(65), 35–45, https://doi.org/10.15219/em65.1250.

Sliż, P. (2020). Praca zdalna podczas epidemii COVID-19 w Polsce – wyniki badania empirycznego. E-mentor, 3(85), 50–65, https://doi.org/10.15219/em85.1474.

Solarczyk-Szwec, H. (2019). Niemiecka droga do LLL University. E-mentor, 1(78), 54–59, https://doi.org/10.15219/em78.1400.

Stecyk, A. (2017). Model oceny poziomu jakości przedmiotów realizowanych w trybie nauczania komplementarnego (blended learning). E-mentor, 5(72), 28–35, https://doi.org/10.15219/em72.1327.

Swacha, J. (2016). Analiza graficzna danych edukacyjnych z wykorzystaniem języka Python. E-mentor, 2(64), 13–21, https://doi.org/10.15219/em64.1239.

Szarota, Z. (2019). Priorytety i funkcje społeczne edukacji w dorosłości – perspektywa Celów Zrównoważonego Rozwoju UNESCO 2030. E-mentor, 1(78), 46–53, https://doi. org/10.15219/em78.1399.

Ukwoma, S. C., Ngulube, P. (2021). Research Productivity and the Citation of Open and Distance Learning Journals (2009-2018): A Citation Analysis, American Journal of Distance Education. American Journal of Distance Education, 1–15, https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1928432.

Wang, W., Wu, Y. C. J., Yuan, C.-H., Xiong, H., Liu W.-J., (2017). Use of Social Media in Uncovering Information Services for People with Disabilities in China. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1), https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i1.2621.

Zawacki-Richter, O. (2009). Research Areas in Distance Education: A Delphi Study. International. Review of Research in Open and Distance Learning, 10(3), https://doi.org/10.19173/irrodl.v10i3.674.

Zawacki-Richter, O., Alturki, U., Aldraiweesh, A. (2017). Review and Content Analysis of the International Review of Research in Open and Distance/Distributed Learning (2000–2015). International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(2), 1–26. Pobrano 10 maja 2021 z: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138904.pdf.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

1.
KWIATKOWSKA, Wioletta. Edukacja zdalna – jej obszary badawcze, postulaty i perspektywy. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 grudzień 2021, nr 34, s. 209–226. [udostępniono 26.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.026.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 34 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych (Kobiety w Edukacji. Kobiety o Edukacji)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1011
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

distance education, research trends, research problems, research methods
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa