Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Framing analysis z perspektywy pedagogicznej – w stronę edukacji medialnej
  • Strona domowa
  • /
  • Framing analysis z perspektywy pedagogicznej – w stronę edukacji medialnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 26 (2018) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Framing analysis z perspektywy pedagogicznej – w stronę edukacji medialnej

Autor

  • Aleksandra Rzyska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0002-7504-7757

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.012

Słowa kluczowe

framing analysis, ramy, pedagogika, dyskurs, edukacja medialna

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie edukacyjnego potencjału analizy ramowania (framing analysis) jako propozycji analitycznej dla badań pedagogicznych. Badania nad framingiem w sposób szczególny koncentrują się na analizie tzw. „ram” – schematów interpretacyjnych zawartych w dyskursach medialnych. Możliwości wykorzystania analizy ramowania w badaniach pedagogicznych, ukazane zostają w odniesieniu do dyskursu edukacyjnego jako przedmiotu pedagogicznego zainteresowania. Edukacyjny wymiar tak projektowanych badań rekonstruowany jest przez zestawienie i ukazanie relacji aktualnych potrzeb interwencji w zakresie medialnej edukacji oraz potrzeb badawczego zajęcia się dyskursem. W ten sposób nakreślona zostaje droga od pedagogicznych badań nad framingiem ku edukacji medialnej, nastawionej na rozumienie i (re)konstruowanie zawartych w przekazach medialnych znaczeń.

Bibliografia

Bateson, G. A. (1972). A Theory of Play and Fantasy. W: Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology (s. 177–193). New York: Ballantine Books.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!

Benford, R. (1997). An insider critique of social movement framing perspective. Sociological Inquiry. 67(4), s. 407–430.

Brzostowska, B. (2012). Dyskurs medialny w najnowszej refleksji metodologicznej (recenzja tomu: R. Wodak, M. Krzyżanowski, red., 2011: „Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych”, Łośgraf, Warszawa). Media – Kultura – Komunikacja Społeczna. 8, s. 215–220.

Czyżewski, M. (2014). Wprowadzenie. W: M. Czyżewski, K. Franczak, M. Nowicka, J. Stachowiak (red.). Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy (s. 7–19). Warszawa: WA Sedno.

Czyżewski, M. (2013). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. Kultura i społeczeństwo. 57(2), s. 3–25.

Czyżewski, M. (2010). Analiza ramowa, czyli „co tu się dzieje?”. W: E. Goffman (red.), Analiza ramowa (s. VII–XLVII). Kraków: Nomos.

D’Angelo, P. (2002). News Framing as a Multiparadigmatic Research Program: A Response to Entman. Journal of Communication. 52(4), 870–888, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.2002.tb02578.x.

D’Angelo, P., Kuypers, J. A. (2010). Introduction. W: P. D’Angelo, J. A. Kuypers (red.). Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives (s. 1–13). New York: Routledge.

Drzewiecki, P. (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock–Warszawa: presscafe.eu/assets/img/media-aktywni.pdf.

Entman, R. M. (2003). Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame After 9/11. Political Communication. 20(4), s. 415–432,DOI: https://doi.org/10.1080/10584600390244176.

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fructured Paradigm. Journal of Communication. 43(4), s. 51–58, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.

Franczak, K. (2014). Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań nad dyskursem? Przegląd Socjologiczny. 63(3), s. 135–156.

Gajda, J. (2002). Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze i edukacji. W: J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (red.). Edukacja medialna (s. 45–76). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Gamson, W. A., Croteau, D., Hoynes, W., Sasson, T. (1992). Media Images and the Social Construction of Reality. Annual Review of Sociology. 18, s. 373–393.

Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Goffman, E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Kraków: Nomos.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: WAiP.

Jaworska-Witkowska, M., Witkowski, L. (red.) (2016). Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.

Jonson, P. (1999). Play and ‘enjoyable experience’: a pedagogical framework. Motriz. 1(5), s. 18–21.

Juszczyk, S. (2002). Wprowadzenie. W: S. Juszczyk (red.). Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym (s. 7–9). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Kawka, M. (2014). O badaniu języka dyskursu medialnego. Media i Społeczeństwo. 4, s. 164–171.

Kopytowska, M. (2009). Widomości telewizyjne a obrazy w naszych umysłach. Nowe spojrzenie na teorię ram. W: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka (s. 379–397). Warszawa: WAiP.

Kowalik-Kaleta, Z. (2011). Interdyskursywność w medialnych tekstach perswazyjnych –analiza w ramach KAD. Media i Społeczeństwo. 1, s. 103–111.

McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.

Morbitzer, J. (2016). O filarach edukacji medialnej – między starożytnością a współczesnością. W: N. Walter (red.). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej (s. 11–30). Poznań: WN UAM.

Olczyk, T. (2013). Wybrane problemy teoretyczno-metodologiczne analizy ramowej w badaniu przekazów perswazyjnych. W: B. Fatyga (red.). Praktyki badawcze (s. 145–157). Warszawa: INSN.

Olczyk, T. (2009). Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: WAiP.

Osmańska-Furmanek, W., Furmanek, M. (2006). Pedagogika mediów. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3 (295–312). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Ostrowicka, H. (2017, w druku). Dyskurs edukacyjny, weredykcja i pedagogie – od konstelacji związków dyskursu i edukacji do aleturgicznej analizy praktyki edukacyjnej. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja. 1.

Ostrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Impuls.

Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: WAiP.

Pluwak, A. (2009). Geneza i ewolucja pojęcia framing w naukach społecznych. Global Media Journal – Polish Edition. 1(5), s. 49–80.

Reese, S. D. (2007). The Framing Project: A Bridging Model for Media Research Revisited. Journal of Communication. 57, s. 148–154.

Scheufele, D. A. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication. 49(1), s. 103–122.

Sosnoski, J. J. (2015). Reading and Analyzing Discourses. Illinois: SCLCR.

Strykowski, W. (2002). Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. W: S. Juszczyk (red.). Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym (s. 13–24). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Szkudlarek, T. (2009). Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Impuls.

Synowiec, A. (2013). W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. 65, s. 383–396.

Walter, N. (2016). Wstęp. W: N. Walter (red.). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej (s. 7–10). Poznań: WN UAM.

Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje i szkice, t. III. Warszawa: IBE.

Zierkiewicz, E. (2013). Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych. Kraków: Impuls.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

1.
RZYSKA, Aleksandra. Framing analysis z perspektywy pedagogicznej – w stronę edukacji medialnej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 30 czerwiec 2018, T. 1, nr 26, s. 215–236. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 26 (2018)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1198
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

framing analysis, ramy, pedagogika, dyskurs, edukacja medialna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa