Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Framing Analysis from a Pedagogical Perspective – towards Media Education
  • Home
  • /
  • Framing Analysis from a Pedagogical Perspective – towards Media Education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 26 (2018) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Framing Analysis from a Pedagogical Perspective – towards Media Education

Authors

  • Aleksandra Rzyska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0002-7504-7757

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.012

Keywords

framing analysis, frames, pedagogy, discourse, media education

Abstract

The aim of the article is to show the educational potential of the framing analysis as an analytical proposal for pedagogical research. The research on framing focuses in a specific way on the analysis of the so called “frames”, i.e. the interpretative schemes included in media discourses. The possibilities of using the framing analysis in pedagogical research are presented as related to educational discourse as an object of pedagogical interest. The educational dimension of this kind of research is reconstructed by comparing and showing the relations of the current need for intervention in the field of media education and the need to involve discourse in research. In this way, the path from pedagogical research on framing to media education aimed at understanding and (re)constructing the meanings included in media messages has been outlined.

References

Bateson, G. A. (1972). A Theory of Play and Fantasy. W: Steps to an Ecology of Mind. Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology (s. 177–193). New York: Ballantine Books.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!

Benford, R. (1997). An insider critique of social movement framing perspective. Sociological Inquiry. 67(4), s. 407–430.

Brzostowska, B. (2012). Dyskurs medialny w najnowszej refleksji metodologicznej (recenzja tomu: R. Wodak, M. Krzyżanowski, red., 2011: „Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych”, Łośgraf, Warszawa). Media – Kultura – Komunikacja Społeczna. 8, s. 215–220.

Czyżewski, M. (2014). Wprowadzenie. W: M. Czyżewski, K. Franczak, M. Nowicka, J. Stachowiak (red.). Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy (s. 7–19). Warszawa: WA Sedno.

Czyżewski, M. (2013). Teorie dyskursu i dyskursy teorii. Kultura i społeczeństwo. 57(2), s. 3–25.

Czyżewski, M. (2010). Analiza ramowa, czyli „co tu się dzieje?”. W: E. Goffman (red.), Analiza ramowa (s. VII–XLVII). Kraków: Nomos.

D’Angelo, P. (2002). News Framing as a Multiparadigmatic Research Program: A Response to Entman. Journal of Communication. 52(4), 870–888, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.2002.tb02578.x.

D’Angelo, P., Kuypers, J. A. (2010). Introduction. W: P. D’Angelo, J. A. Kuypers (red.). Doing News Framing Analysis. Empirical and Theoretical Perspectives (s. 1–13). New York: Routledge.

Drzewiecki, P. (2010). Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Otwock–Warszawa: presscafe.eu/assets/img/media-aktywni.pdf.

Entman, R. M. (2003). Cascading Activation: Contesting the White House’s Frame After 9/11. Political Communication. 20(4), s. 415–432,DOI: https://doi.org/10.1080/10584600390244176.

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fructured Paradigm. Journal of Communication. 43(4), s. 51–58, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.

Franczak, K. (2014). Perspektywa framing analysis – oferta analityczna dla badań nad dyskursem? Przegląd Socjologiczny. 63(3), s. 135–156.

Gajda, J. (2002). Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze i edukacji. W: J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (red.). Edukacja medialna (s. 45–76). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Gamson, W. A., Croteau, D., Hoynes, W., Sasson, T. (1992). Media Images and the Social Construction of Reality. Annual Review of Sociology. 18, s. 373–393.

Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Goffman, E. (2010). Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia. Kraków: Nomos.

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: WAiP.

Jaworska-Witkowska, M., Witkowski, L. (red.) (2016). Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu: Gregory Bateson w Polsce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.

Jonson, P. (1999). Play and ‘enjoyable experience’: a pedagogical framework. Motriz. 1(5), s. 18–21.

Juszczyk, S. (2002). Wprowadzenie. W: S. Juszczyk (red.). Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym (s. 7–9). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Kawka, M. (2014). O badaniu języka dyskursu medialnego. Media i Społeczeństwo. 4, s. 164–171.

Kopytowska, M. (2009). Widomości telewizyjne a obrazy w naszych umysłach. Nowe spojrzenie na teorię ram. W: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka (s. 379–397). Warszawa: WAiP.

Kowalik-Kaleta, Z. (2011). Interdyskursywność w medialnych tekstach perswazyjnych –analiza w ramach KAD. Media i Społeczeństwo. 1, s. 103–111.

McQuail, D. (2008). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon. Warszawa: PWN.

Morbitzer, J. (2016). O filarach edukacji medialnej – między starożytnością a współczesnością. W: N. Walter (red.). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej (s. 11–30). Poznań: WN UAM.

Olczyk, T. (2013). Wybrane problemy teoretyczno-metodologiczne analizy ramowej w badaniu przekazów perswazyjnych. W: B. Fatyga (red.). Praktyki badawcze (s. 145–157). Warszawa: INSN.

Olczyk, T. (2009). Politrozrywka i popperswazja: reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: WAiP.

Osmańska-Furmanek, W., Furmanek, M. (2006). Pedagogika mediów. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3 (295–312). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Ostrowicka, H. (2017, w druku). Dyskurs edukacyjny, weredykcja i pedagogie – od konstelacji związków dyskursu i edukacji do aleturgicznej analizy praktyki edukacyjnej. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja. 1.

Ostrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Impuls.

Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: WAiP.

Pluwak, A. (2009). Geneza i ewolucja pojęcia framing w naukach społecznych. Global Media Journal – Polish Edition. 1(5), s. 49–80.

Reese, S. D. (2007). The Framing Project: A Bridging Model for Media Research Revisited. Journal of Communication. 57, s. 148–154.

Scheufele, D. A. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication. 49(1), s. 103–122.

Sosnoski, J. J. (2015). Reading and Analyzing Discourses. Illinois: SCLCR.

Strykowski, W. (2002). Pedagogika i edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym. W: S. Juszczyk (red.). Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym (s. 13–24). Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Szkudlarek, T. (2009). Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Impuls.

Synowiec, A. (2013). W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. 65, s. 383–396.

Walter, N. (2016). Wstęp. W: N. Walter (red.). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej (s. 7–10). Poznań: WN UAM.

Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje i szkice, t. III. Warszawa: IBE.

Zierkiewicz, E. (2013). Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych. Kraków: Impuls.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-06-30

How to Cite

1.
RZYSKA, Aleksandra. Framing Analysis from a Pedagogical Perspective – towards Media Education. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 30 June 2018. Vol. 1, no. 26, pp. 215-236. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 26 (2018)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 1195
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

framing analysis, frames, pedagogy, discourse, media education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop