Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Between Conformism and Innovativeness . From Studies on Students’ Stragies
  • Home
  • /
  • Between Conformism and Innovativeness . From Studies on Students’ Stragies
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 25 (2017) /
  4. Original research projects

Between Conformism and Innovativeness . From Studies on Students’ Stragies

Authors

  • Beata Przyborowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Iwona Murawska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.029

Keywords

startegies, R.K. Merton, conformism, innovativeness, youth

Abstract

The presented text aims at answering the question what strategies the youth use nowadays in order to adapt to school and to the role of a student. In the present research Merton’s theory on deviance was used. The text presents the results of a study which shows the two most often used by students strategies: conformism and innovativeness. The study was conducted with
the use of the quantitative strategy, in a comparative diagram and the method used was surveys. It was done on a representative group of 656 students. The presented analysis is a part of bigger research on middle-schoolers’ student strategies.

References

Bardziejewska M. (2005). Okres dorastania. jak rozpoznać potencjał nastolatków, [w:] Brzezińska A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bilińska-Suchanek E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Błajet P. (2016). (Nie)przypadkowa edukacja. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Chomczyńska – Rubacha M, Rubacha K. (2016). Przestrzeń aksjologiczna szkoły. 1: Konstrukt teoretyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 23.

Cybal-Michalska A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Florida R. (2010). Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Griese H. M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Tłum. J. Dąbrowski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Janowski A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne.

Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Merton R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostrowicka H. (2012). Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Przyborowska B. (2007). Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu. Olsztyn: Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP.

Przyborowska B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Schulz R. (1996). Studia z innowatyki pedagogicznej. Toruń, Wydawnictwo UMK.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-01-28

How to Cite

1.
PRZYBOROWSKA, Beata and MURAWSKA, Iwona. Between Conformism and Innovativeness . From Studies on Students’ Stragies. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 28 January 2018. Vol. 2, no. 25, pp. 247-265. [Accessed 25 May 2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 25 (2017)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 944
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

startegies, R.K. Merton, conformism, innovativeness, youth
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop