Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Paradigms of Contemporary Pedagogics of Unity in Poland
  • Home
  • /
  • Paradigms of Contemporary Pedagogics of Unity in Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 25 (2017) /
  4. Meta-analyses of research on education

Paradigms of Contemporary Pedagogics of Unity in Poland

Authors

  • Bogusław Śliwerski Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.018

Keywords

pedagogics, universalism, holism, ecumenism, theology of process, post-disciplinarity, interdisciplinarity, contemporary pedagogical thought

Abstract

The subject of the analysis is three approaches to education in contemporary Christian pedagogics
in Poland with the corresponding ideas (as central categories): 1) the idea of universalism;
2) the idea of holism and 3) the idea of post- and interdisciplinary pedagogics. The author
characterizes the contribution of Polish pedagogical thought and selected achievements
of scholars in building the pedagogics of unity in the world.

References

Bauman Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Burszta W. J., Kuligowski W. (1999). Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury. Wstępem opatrzył Zygmunt Bauman, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Hermann U. (1996). Pädagogisches Argumentieren und Erziehungswissenschaftliche Forschung.: zur Verhältnisbestimmung der beiden Wissens- und Diskursformen ‘Pädagogik’ und ‘Erziehungswissenschaft’. W: Hoffmann D. (red.), Bilanz der Paradigmendiskussion in der Erziehungswissenschaft. Leistungen, Defizite, Grejzen, 2. Auflage, Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

Jan Paweł II (2005). Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Jaworski P. (2000). Brońmy polskiej szkoły. Nasz Dziennik (wkładka edukacyjna poświęcona podstawom programowym reformy edukacji z dn. 9–10 września)

Jusiak J. (brmw). Współczesna filozofia procesu. http://bacon.umcs.lublin.pl/~jjusiak/wspolczesna- filozofia-procesu/#1

Kojder A. (2016). Pobocza socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Kunowski S. (2000). Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński Z. (1984). O edukację i pedagogikę radykalnie humanistyczną. Preprint referatu wygłoszonego w czasie Konferencji Naukowej Komitetu Prognozowania Perspektywicznego Rozwoju Kraju „POLSKA 2000”, Jabłonna, 29 listopada – 1 grudnia.

Kwieciński Z., Witkowski L. (red.) (1990). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Letz J. (2006). Personalistické metafyziky, Typi Universitatis Tyrnaviensis, Trnava: VEDA Vydavateľstvo Slovenskej Akadémie Vied.

Machnikowski R.M. (2002). Spór o relatywizm w XX-wiecznej socjologii wiedzy naukowej. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Makselon J. (red.) (1990). Psychologia dla teologów. Kraków: PAT, Kraków.

Marzec J. (2002). Dyskurs. Tekst. Narracja. Szkice o kulturze ponowoczesnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Merton R. K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Milerski B. (1998). Religia a szkoła. Status edukacji religijnej w szkole w ujęciu ewangelickim. Warszawa: Wydawnictwo Chrześcijańska Akademia Teologiczna.

Milerski B. (red.) (1998a). Elementy pedagogiki religijnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.

Nawroczyński B. (1987). Współczesne prądy pedagogiczne. W: Nawroczyński B., Dzieła wybrane, t. 1, wybór, przedmowa i wstęp A. Mońka-Stanikowa, Warszawa: WSiP.

Palouš R., Svobodová Z. (2011). Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Nakladatelství Karolinum.

Panas W. (1991). W kręgu metody semiotycznej. Lublin: WN KUL.

Patalon M. (2007). Pedagogika ekumenizmu. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Prawda nigdy nie jest naga. Z prof. Paulem Ricoeurem, filozofem, rozmawia Jacek Poprzeczko, Polityka 1993 nr 28.

Szymański M. S. (1997). Podstawowe kierunki myślenia pedagogicznego w Niemczech. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3–4.

Śliwerski B. (1998). Program wychowawczy szkoły. Warszawa: WSiP.

Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Theweleit K. (2016). Śmiech morderców. Breivik i inni. Psychogram przyjemności zabijania. Zanim SS sięgnęło po władzę, nawet Himmler był zwykłym „Templariuszem”. Breivik: niezrzeszony esesman. Przeł. Piotr Stronciwilk. Warszawa: PWN.

Tischner J. (2005). Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Wyd. 2 rozszerzone. Kraków: Znak.

Witkowski L. (2001). Dwoistość w pedagogice Bogdana Suchodolskiego (Z aneksem o Sergiuszu Hessenie). Kraków:Wydawnictwo Wit-Graf.

Wojtyła K. (1985). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.

Zaborowski Z. (1973). Wstęp do metodologii badań pedagogicznych. Wrocław: Ossolineum.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-01-29

How to Cite

1.
ŚLIWERSKI, Bogusław. Paradigms of Contemporary Pedagogics of Unity in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 29 January 2018. Vol. 2, no. 25, pp. 39-58. [Accessed 24 June 2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 25 (2017)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 2542
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

pedagogics, universalism, holism, ecumenism, theology of process, post-disciplinarity, interdisciplinarity, contemporary pedagogical thought
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop