Scientific Analysis of Theoretical, Research and Methodical Works of Professor Mariola Chomczyńska-Rubacha
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.017Keywords
scientific analysis, theories, empirical research, theoretical applicationsAbstract
The article carries out a scientific analysis of the prof. Mariola Chomczyńska-Rubacha. It covers all of its areas: teacher education, school-class functioning, sexual education, teacher social functioning, gender studies, moral education. The author’s own theory of sexual educations and research projects and practical applications are analyzed separately. The analytical criteria were derived from K. Madesn’s work and partly by the author’s character.References
Monografie, podręczniki
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1995a). Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: WSiP, s. 196.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1997a). Podróż w nieznane. O miłości, seksie i rodzinie. Scenariusze zajęć. Warszawa: WSiP, s. 88.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1999a). Rodzicielstwo. Między wiedzą a intuicją. Scenariusze zajęć. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 136.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1998f). Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: WSiP, s. 196, wydanie II; (wydanie III 2001g), (wydanie IV 2003).
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1999). Podróż w nieznane. O miłości, seksie i rodzinie. Scenariusze zajęć. Warszawa: WSiP, s. 88, wydanie II.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym.Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: Wyd. UMCS, s. 294.
Chomczyńska-Rubacha M.(red.) (2005). Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M., (red.) (2006). Role płciowe. Kultura i Edukacja. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M.(red.) (2006). Role płciowe. Rozwój i Socjalizacja. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M.(red.) (2007).Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007a). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 205.
Chomczyńska-Rubacha M. (red.) (2010). Kultura i Edukacja, nr 2 – redakcja naukowa tomu.
Chomczyńska-Rubacha M. (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: WN PWN, s. 220.
Chomczyńska-Rubacha M. (red.) (2011). Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Artykuły i rozdziały
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1984a). Z problematyki osiągnięć i niepowodzeń ucznia. W: K. Kuligowska (red.) Wybrane zagadnienia z pedagogiki. Lublin: UMCS, s. 182–194.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1985). Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży. W: M. Ochmański (red.) Szkoła i rodzina wychowują. Warszawa: ZG TWP, s. 31–45.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1987). Sztuka rzetelnego oceniania siebie jako element procesu samowychowania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 3, s. 86–91.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1987b). Drogi podnoszenia efektywności procesu dydaktyczno-wychowawczego. Nowa Szkoła nr 3, s. 153–157.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1987a). Kształtowanie u studentów kierunków nauczycielskich umiejętności nawiązywania twórczych relacji nauczyciel-uczeń za pomocą treningu interpersonalnego i metod aktywizujących. Kieleckie Studia Psychologiczne. T. II z. 2, s. 113–122.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1988). Rola inscenizacji w realizacji przedmiotu „pedagogika” na studiach nauczycielskich. W: M. Łobocki (red.), Problemy modernizacji nauczania teorii wychowania. Lublin: UMCS, s. 97–102.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1988). Inscenizacja w procesie rozwijania umiejętności interpersonalnych kandydatów na nauczycieli. W: R. Kucha, M. Ochmański (red.), Kultura pedagogiczna kandydatów do zawodu nauczycielskiego. Lublin: UMCS, s. 187–195.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1988a). Rodzaje zakłóceń w komunikacji między nauczycielem a uczniem i ich konsekwencje dydaktyczno-wychowawcze. Zeszyty Naukowe UMCS. Sectio J., Vol. 1, s. 173–190.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1991a). Konflikty interpersonalne i ich rozwiązywanie w klasie szkolnej. W: M. Łobocki (red.). Formy pracy wychowawczej w szkole. Lublin: Wyd. UMCS, s. 98–111.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1991b). Orientacja humanistyczna w kształceniu nauczycieli. W: M. Ochmański (red.). W poszukiwaniu nowych koncepcji kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych. Lublin: Wyd. UMCS, s. 63–79.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1992). Psychodrama jako instrument poznania siebie i społecznych aspektów roli zawodowej nauczyciela. W: H. Kwiatkowska, A.Kotusiewicz (red.). Nauczyciele nauczycieli. Z teorii i praktyki kształcenia nauczycieli. Warszawa – Łódź: PWN, s. 238–249.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Krzywda U. (1992a). Jak doskonalić nauczycieli? Wiadomości. Opinie. Myśli, nr 5, s. 1–2.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Sokołowska-Dzioba T., Pankowska D. (1993f). Koncepcja kształcenia pedagogicznego nauczycieli na UMCS, W: M. Ochmański (red.). Nowe koncepcje w psychologiczno-pedagogicznym kształceniu nauczycieli w szkołach wyższych. Lublin: Wyd. UMCS, s. 43–47.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1993a). Samopoznanie i samoświadomość w pracy nauczyciela, W: M. Ochmański (red.). Nowe koncepcje w psychologiczno-pedagogicznym kształceniu nauczycieli w szkołach wyższych. Lublin: Wyd. UMCS, s. 105–111.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1994d). Rozwijanie wrażliwości na problemy wychowawcze. W: M. Łobocki (red.). Psychologia humanistyczna a wychowanie. Lublin: UMCS, s. 89–95.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1994). Jak kształcić nauczycieli, Kształcenie Nauczycieli, nr 1, s. 99–105.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1994c). Tworzenie bezpiecznej atmosfery w klasie, Nowa Szkoła, nr 10, s. 600–603.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1994a). Godziny wychowawcze – czas służący rozwojowi uczniów. Nowa Szkoła, nr 10, s. 598–600.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Murawska A. (1995e). Rzecz o autonomii nauczyciela. Kształcenie Nauczycieli, nr 1, s. 22–29.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1995b). Budowanie poczucia własnej tożsamości uczniów. Nowa Szkoła, nr 2, s. 19–21.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1995a). Rozwijanie poczucia sprawstwa i autonomii uczniów. Nowa Szkoła, nr 3, s.25–28.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1996/7). Rozwijanie myślenia twórczego i wyobraźni na lekcjach języka polskiego. Propozycje zadań, Język Polski w Szkole dla Klas IV–VIII, nr 2, s. 41–49.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. (1997). Problemy dyscypliny i kierowania klasą w uniwersyteckim kształceniu nauczycieli. W: M. Ochmański (red.). Kształcenie nauczycieli w kontekście integracji europejskiej, Lublin: UMCS Lublin, s. 217–227.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1997). Psychohigieniczne funkcje przedmiotów artystycznych. W: A. Białkowski (red.). Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej. Lublin: UMCS, s. 102–114.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1998a). Wychowanie jako dawanie wsparcia i budowanie poczucia własnej wartości. W: M. Łobocki (red.). Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin: UMCS, s. 51–55.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1998). Efektywne kierowanie klasą szkolną, W: J. Chmielewska (red.). Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej. Warszawa: WSP ZNP, s. 100–105.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1998). Nauczyciel jako słuchacz. W: J. Chmielewska (red.). Materiały do ćwiczeń z dydaktyki ogólnej. Warszawa: WSP ZNP, s. 237–240.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (1996). Modele szkolnej edukacji seksualnej. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3–4. s. 67–73 (wydano 1998).
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2000a). Ukryte przekazy w podręcznikach edukacji psychoseksualnej. Forum Oświatowe, nr 2, s. 161–178.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2000). Wychowanie psychoseksualne w rodzinie, W: M. Chymuk, D. Topa (red.). Edukacja prorodzinna. Kraków: Wyd. Naukowe AP, s. 279–283.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001a). Szkoła jako agenda socjalizacji ról płciowych. Przegląd badań. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja. Kwartalnik Myśli Społeczno-Pedagogicznej, nr 1, s. 31–48.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001). Edukacja seksualna a dom i szkoła. Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, nr 2.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001a). Mass media a socjalizacja ról płciowych, Kultura i Edukacja, nr 3–4.
Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Etnografia jako metoda badań nad szkolną socjalizacją w zakresie ról płciowych. Socjologia Wychowania AUNC.
Chomczyńska-Rubacha M. (2003a). Kryteria doboru treści szkolnej edukacji seksualnej w perspektywie współczesnego progresywizmu. Edukacja, nr 1.
Chomczyńska-Rubacha M. (2005a). Nauczycielskie i uczniowskie przekazy socjalizacyjne związane z płcią. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.). Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2005). Wstęp. W: M. Chomczyńska-Rubacha (red.). Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2006a). Wpływ działań edukacyjnych na spostrzeganie stereotypów płciowych. W: Chomczyńska-Rubacha M., (red.). Role płciowe. Kultura i Edukacja, Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2006b). Socjalizacja rodzajowa w rodzinie. Roczniki Pedagogiki Rodziny, nr 1.
Chomczyńska-Rubacha M. (2006). Społeczne konteksty pedagogicznych badań nad edukacją rodzajową. W: Chomczyńska-Rubacha M., (red.). Role płciowe. Rozwój i Socjalizacja. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2006). Kulturowe konteksty pedagogicznych badań nad edukacją rodzajową. W: Chomczyńska-Rubacha M., (red.). Role płciowe. Kultura i Edukacja. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2007). Tożsamość płciowa jako kategoria teoretyczna w badaniach nad edukacją rodzajową. W: Chomczyńska-Rubacha M. (red.). Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową. Łódź: WSHE.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010c). Wstępna edukacja nauczycieli w perspektywie feministycznej. Kultura i Edukacja, nr 2.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010). Ukryty program koedukacji. W: P. Błajet (red.) Ciało. Edukacja. Umysł. Bydgoszcz: WSG, s. 99–113.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010a). Standardy rozwojowe edukacji seksualnej. Studia Edukacyjne, nr 4.
Chomczyńska-Rubacha M. (2010b). Konstruowanie wiedzy o rodzaju. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.). Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s.135–151.
Chomczyńska-Rubacha M. (2011b). Podręczniki jako przedmiot badań genderowych (feministycznych). W: Chomczyńska-Rubacha (red.) Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Chomczyńska-Rubacha M. (2011c). Szkoła i dyskryminacja ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji. Kultura i Edukacja, nr 1.
Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D. (2011d). Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych. W: Chomczyńska-Rubacha (red.). Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Chomczyńska-Rubacha M. (2011e). Dyskryminacja w szkole ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji. Kultura i Edukacja, nr 1(80).
Chomczyńska-Rubacha M. (2012). Podręczniki, poradniki – mapa czy ślepa uliczka. W: M. Urlińska, J. Horowski, A. Uniewska (red.). „Po życie sięgać nowe: Teoria a praktyka edukacyjna. Toruń: Wyd. A. Marszałek.
Chomczyńska-Rubacha M, Pankowska D. (2012). Władza, ideologia, socjalizacja : polityczność podręczników szkolnych. W: „Po życie sięgać nowe” : teoria a praktyka edukacyjna. Toruń: Wyd. A. Marszałek, s. 451–466.
Chomczyńska-Rubacha M. (2012). Równość rodzajowa w edukacji jako konstrukt teoretyczny i praktyka oświatowa. Kultura i Edukacja, nr 4 (90), s. 88–101.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2012a). Gender Schemas and Stress-coping Styles. New Educational. Review, Vol. 29 nr 3, s. 319–327.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2013a). The Values Underlying Teachers’ and Employers’ Expectations. Kultura i Edukacja, nr 5 (98), s. 142–152.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2013d). Educational Strategies of Teachers with Various Senses of Efficacy. New Educational Review, Vol. 31 nr 1, s. 105–115.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2013b). Ethical Orientations and Sex in Teachers with Varied Educational Strategies. New Educational Review, Vol. 33 nr 3, s. 239–248.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2013). Test Poczucia Skuteczności : opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 16, s. 85–105.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2013c). Test Poczucia Skuteczności Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 16a.
Chomczyńska-Rubacha M. (2014). Możliwa jest szkoła walcząca o równość. W: Gender. Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 264–277;
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2014c). Ethical Orientations (competencies) of Men and Women in Early, Middle and Late Adulthood. Edukacja. Dorosłych, nr 1, s.79–86;
Chomczyńska-Rubacha M. (2014b). Psychosocial and Organizational Aspects of Didactic Achievement: Sex, School-type, and Self-esteem. New Educational Review, Vol. 37 nr 3, s. 150–160;
Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D. (2014a). Wyznaczniki tożsamości młodych kobiet i mężczyzn w percepcji studentów i studentek. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4 (68), s. 133–146.
Rubacha K., Chomczyńska-Rubacha M. (2015). Rodzajowa kultura szkoły: co i jak badać? W: J. Danek, M. Droščák (red.). Edukačné prostredie a kultura. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda Trnava, s. 310–315.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2015b). Ethical Orientations of Young Women in Poland and Serbia : Comparative Studies. Rocznik Andragogiczny 2015, s. 267–276.
Pankowska D., Chomczyńska-Rubacha M. (2015a). Formalne podstawy edukacji a polityka gender mainstreaming. Studia Edukacyjne, Nr 36, s. 55–72.
Pankowska D., Chomczyńska-Rubacha M. (2016f) , Płeć i rodzaj w edukacji formalnej. W: Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak A. (red.) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. Tom I: O projekcie. Metodologia badań. Wprowadzenie teoretyczne. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2016e). Metodologiczne parametry feministycznych badań nad ukrytymi przekazami podręczników szkolnych. W: Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak A. (red.). Gender w podręcznikach. Raport badawczy. T. I: O projekcie. Metodologia badań. Wprowadzenie teoretyczne. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2016d). Readiness to Resist: Biological Sex and Cultural Definition of Feminity and Masculinity. Gender and Power, Vol. 6, nr 2, s. 77–87.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2016 c). Przestrzeń aksjologiczna szkoły I. Konstrukt teoretyczny. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 23 (2), s. 145–164.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2016b). Przestrzeń aksjologiczna szkoły II. Metodologiczne parametry badania. Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 23 (2), s. 231–246.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2016a). Modele szkolnej edukacji moralnej wobec rozwoju kompetencji moralnych. Analiza porównawcza. Studia Edukacyjne, nr 42, s. 7–29.
Madsen K. (1980) Współczesne teorie motywacji. Warszawa: PWN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1261
Number of citations: 0