Opinions of Future Pedagogues on Educational System Changes Highlighted by the Mass Media
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.006Keywords
democracy, education, gymnasium, politics, studentsAbstract
The article is a report of the author’s research conducted among students of the Maria Grzegorzewska University in Warsaw in the years 2015 and 2016. The aim of the research was to recognise the students’ political views, attitudes towards democracy and electoral activity, as well as their opinion on issues popular in the mass media, such as liquidation of gymnasium and switching to the 8-grade primary school and the abolition of the obligatory school enrolment age of 6 years. The research was conducted by the author’s questionnaire containing 16 closed-ended questions. The participants were 506 stationary students of the Pedagogical Faculty at the Maria Grzegorzewska University, specialization: pedagogy and special education. The group of participants was selected randomly. The results of the research prove unambiguously that the interest in politics is very low among students; the majority of them do not have any precise views and half of them declared not having participated in the elections for Parliament. Concerning the students’ attitude towards the proposed changes in the educational system, the percentage rate shows that both proposals of the Polish government (liquidation of gymnasium and abolition of the obligatory school enrolment age of 6 years) have more supporters than opponents. The author confronts the obtained results with the results of research undertaken by large research centres on all-Poland research groups, which allows to present the attitudes of pedagogy students on the background of the general public.
References
Gęsicki J. (1993), Gra o nową szkołę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Grabowska M., Kalka J. (2014), Młodzież 2013, CBOS, Warszawa.
Hirszowicz M. (2007), Stąd, ale dokąd?: społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Kiciński K. (2001), Młodzież wobec problemów polskiej demokracji, Wydawnictwo LTW, Warszawa.
Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
Kwieciński Z. (2007), Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Markiewicz B. (2014), Sfera publiczna a kwestia tożsamości politycznej, „Filo-Sofija”, 24(1), s. 77–89.
Nowakowska-Siuta R., Śliwerski B. (2016), Racjonalność procesu kształcenia. Studium z Polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A. (2015), Sześciolatek w szkole – „nowe” wyzwanie szkoły. Między dyskursem medialnym a realiami Warki, w: M.J. Szymański, B. Przybylski (red.), W kręgu współczesnych problemów edukacyjnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 86–100.
Prawo i Sprawiedliwość (2014), Program Partii Prawo i Sprawiedliwość [do ściągnięcia: http://pis.org.pl/dokumenty].
Śliwerski B. (2014), Gotowość szkolna sześciolatków jako instrument rynkowej polityki oświatowej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 34/4, s. 53–69.
Wilgocka-Okoń B. (1971), O badaniu dojrzałości szkolnej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej: https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/obowiazekszkolny-dla-siedmiolatkow-co-sie-zmienia-w-ustawie.html (dostęp 22.09.2016)
Państwowa Komisja Wyborcza: http://parlament2015.pkw.gov.pl/349_wyniki_sejm (dostęp 22.09.2016)
Newsweek.pl: http://www.newsweek.pl/polska/szczegolowe-wyniki-wyborow parlamentarnych2015jak-
glosowalywojewodztwa,artykuly,372966,1.html (dostęp 22.09.2016).
Instytut Badań Rynkowych i Społecznych: http://www.ibris.pl/Spoleczna_ocena_propozycji_zmian_systemu_edukacji (dostęp 22.09.2016).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 602
Number of citations: 0