Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Opinions of Future Pedagogues on Educational System Changes Highlighted by the Mass Media
  • Home
  • /
  • Opinions of Future Pedagogues on Educational System Changes Highlighted by the Mass Media
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 24 (2017) /
  4. Original research projects

Opinions of Future Pedagogues on Educational System Changes Highlighted by the Mass Media

Authors

  • Błażej Przybylski Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Wydział Nauk Pedagogicznych

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.006

Keywords

democracy, education, gymnasium, politics, students

Abstract

The article is a report of the author’s research conducted among students of the Maria Grzegorzewska University in Warsaw in the years 2015 and 2016. The aim of the research was to recognise the students’ political views, attitudes towards democracy and electoral activity, as well as their opinion on issues popular in the mass media, such as liquidation of gymnasium and switching to the 8-grade primary school and the abolition of the obligatory school enrolment age of 6 years. The research was conducted by the author’s questionnaire containing 16 closed-ended questions. The participants were 506 stationary students of the Pedagogical Faculty at the Maria Grzegorzewska University, specialization: pedagogy and special education. The group of participants was selected randomly. The results of the research prove unambiguously that the interest in politics is very low among students; the majority of them do not have any precise views and half of them declared not having participated in the elections for Parliament. Concerning the students’ attitude towards the proposed changes in the educational system, the percentage rate shows that both proposals of the Polish government (liquidation of gymnasium and abolition of the obligatory school enrolment age of 6 years) have more supporters than opponents. The author confronts the obtained results with the results of research undertaken by large research centres on all-Poland research groups, which allows to present the attitudes of pedagogy students on the background of the general public.

References

Gęsicki J. (1993), Gra o nową szkołę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Grabowska M., Kalka J. (2014), Młodzież 2013, CBOS, Warszawa.

Hirszowicz M. (2007), Stąd, ale dokąd?: społeczeństwo u progu nowej ery, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Kiciński K. (2001), Młodzież wobec problemów polskiej demokracji, Wydawnictwo LTW, Warszawa.

Konarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.

Kwieciński Z. (2007), Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Markiewicz B. (2014), Sfera publiczna a kwestia tożsamości politycznej, „Filo-Sofija”, 24(1), s. 77–89.

Nowakowska-Siuta R., Śliwerski B. (2016), Racjonalność procesu kształcenia. Studium z Polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A. (2015), Sześciolatek w szkole – „nowe” wyzwanie szkoły. Między dyskursem medialnym a realiami Warki, w: M.J. Szymański, B. Przybylski (red.), W kręgu współczesnych problemów edukacyjnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 86–100.

Prawo i Sprawiedliwość (2014), Program Partii Prawo i Sprawiedliwość [do ściągnięcia: http://pis.org.pl/dokumenty].

Śliwerski B. (2014), Gotowość szkolna sześciolatków jako instrument rynkowej polityki oświatowej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 34/4, s. 53–69.

Wilgocka-Okoń B. (1971), O badaniu dojrzałości szkolnej, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej: https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/obowiazekszkolny-dla-siedmiolatkow-co-sie-zmienia-w-ustawie.html (dostęp 22.09.2016)

Państwowa Komisja Wyborcza: http://parlament2015.pkw.gov.pl/349_wyniki_sejm (dostęp 22.09.2016)

Newsweek.pl: http://www.newsweek.pl/polska/szczegolowe-wyniki-wyborow parlamentarnych2015jak-

glosowalywojewodztwa,artykuly,372966,1.html (dostęp 22.09.2016).

Instytut Badań Rynkowych i Społecznych: http://www.ibris.pl/Spoleczna_ocena_propozycji_zmian_systemu_edukacji (dostęp 22.09.2016).

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-12-18

How to Cite

1.
PRZYBYLSKI, Błażej. Opinions of Future Pedagogues on Educational System Changes Highlighted by the Mass Media. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 18 December 2017, T. 1, nr 24, s. 101–117. [accessed 30.3.2023]. DOI 10.12775/PBE.2017.006.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 24 (2017)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 339
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

democracy, education, gymnasium, politics, students
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop