Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

The Impact of the Ways of Educational Process at University on Forming Opinions by Young People
  • Strona domowa
  • /
  • The Impact of the Ways of Educational Process at University on Forming Opinions by Young People
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 23 (2016) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

The Impact of the Ways of Educational Process at University on Forming Opinions by Young People

Autor

  • Mariana Sirotová Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Trnave
  • Veronika Michvocíková Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Trnave

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2016.070

Słowa kluczowe

discussion, education, curriculum, university student, university teaching

Abstrakt

The presented article focuses on examining selected forms of educational process at universities and the subsequent acting of the inquired university students regarding the participation in deciding processes in society. It is therefore necessary to analyze if the discussion related to
the events on the Slovak political scene carried out during lectures and seminars at universities constituted the influence of scholarly environment on forming the voter judgment on Parliamentary Election in Slovakia of the inquired university students. It is necessary to search
and examine these connections through a theoretical definition of the given issue and subsequent empirical analysis of the asked exploratory question. The theoretical part characterizes the basic notions related to the educational process, aimed at the method of university teaching and with an emphasis on the ways of realisation and the course of university education. Within the empirical part it is possible to determine the focus of the discussion carried out at lectures and seminars at universities according to the respondents’ opinions. The created outline of the focus of educational process at university allows for drawing out the conditionality of the school’s impact on voting decisions of the inquired university students in the Parliamentary Election in Slovakia which took place on 5th March 2016. Data were obtained through a questionnaire
prepared in advance. Data collected in April 2016 were consequently processed by the statistics software SPSS 20 and interpreted based on the results of univariant, bivariant and multivariant analysis. The respondents were 200 students studying at universities in Slovakia.

Bibliografia

Bajtoš, J. (2003), Teória a prax didaktiky, Žilinská univerzita, Žilina.

Čábalová, D. (2011), Pedagogika, GRADA Publishing, Praha.

Edward, R.-Usher, R. (1994), POSTMODERNISM AND EDUCATION. Different Voices, Different Worlds, Routledge, London.

Ellington, H. (2000), How to become an Excellent Tertiary-Level Teacher. Seven golden rules for university and college lectures, In Journal of Further and Higher Education.

Hoffmanová, V. (2005), Predchádzajme intolerancii výchovou k dodržiavaniu ľudských práv, Metodologicko-pedagogické centrum v Prešove, Prešov.

Kolář, Z.- Šikulová, R. (2007), Vyučování jako dialog, GRADA Publishing, Praha.

Kelly, A.V. (2009), The Curriculum. Theory and Practice, Sage Publication, London.

Podlahová, L. a kol. (2012), Didaktika pro vysokoškolské učitele, GRADA Publishing. Praha.

Porubský, Š. (2007), UČITEĽ – DISKURZ – ŽIAK. Osobnostno-sociálny model primárnej edukácie, UMB, Banská Bystrica.

Rohlíková, L.,Vejvodová, J. (2012), Vyučovací metody na vysoké škole, GRADA Publishing, Praha.

Slavík, M. A Kol. (2012), Vysokoškolská pedagogika, GRADA Publishing, Praha.

Vančíková, K. (2011), Škola a spoločnosť. Kapitoly zo sociológie výchovy, BRATIA SABOVCI, Zvolen.

Veverková, H. (2002), Učivo (kapitola 4), in: Kalhous-Obst (ed), Školní didaktika, Portál, Praha.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-02-20

Jak cytować

1.
SIROTOVÁ, Mariana & MICHVOCÍKOVÁ, Veronika. The Impact of the Ways of Educational Process at University on Forming Opinions by Young People. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 20 luty 2017, T. 2, nr 23, s. 9–24. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2016.070.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 23 (2016)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 553
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

discussion, education, curriculum, university student, university teaching
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa