Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych
  • Strona domowa
  • /
  • Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 21 (2015) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych

Autor

  • Sławomir Pasikowski Akademia Pomorska w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.055

Słowa kluczowe

dobór teoretyczny, nasycenie, reprezentatywność, rozmiar próby, transferowalność

Abstrakt

Wielkość próby w badaniach jakościowych bywa zagadnieniem marginalizowanym. Zasadniczo bowiem przewodniki metodologiczne podkreślają znaczenie dopasowania modelu teoretycznego do danych empirycznych. W artykule dokonano przeglądu badań nad rozmiarem próby zbiegającym się z osiąganiem stanu teoretycznego nasycenia budowanych kategorii. Dyskutowane są też warunki decydujące o możliwości orzekania tego stanu oraz czynniki determinujące rozmiar próby. W drodze odwołania do rozwiązań wypracowanych w obszarze badań statystycznych zaprezentowana została w tekście propozycja mieszania sposobów doboru próby w celu maksymalizowania wiarygodności danych i nasycania kategorii teoretycznych.

Bibliografia

Adler P., Adler P. (2012), Expert Voices, w: S. Baker, R. Edwards (red.), How many qualitative interviews is enough? Discussion Paper (s. 8–11), NCRM, ESCR. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.

Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga, PWN, Warszawa.

Baker S., Edwards R. (2012), How many qualitative interviews is enough. Discussion Paper, NCRM, ESRC. Pobrano 2014.12.12 z: http://eprints.ncrm.ac.uk/2273/.

Bowen G. (2008), Naturalistic inquiry and the saturation concept: a research note, “Qualitative Research”, 8 (1), 137–142, DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1468794107085301.

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik o analizie jakościowej, przeł. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Cohen L., Manion L., Morison K. (2007), Research Method in Education, Routledge, London–New York.

Creswell J. (2007), Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing Among Five Approaches,

Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.

Flick U. (2011a), Jakość w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011b), Projektowanie badań jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G, (2011), Analizowanie danych jakościowych, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Glaser B. G., Strauss A. L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, przeł. M. Gorzko, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Gorzko M. (2001), Problem reprezentatywności próby w zastosowaniach metody biograficznej, „Firma i Rynek”, 20 (3), 68–71.

Guba E. (1981), Criteria for Assessing the Trustworthiness of Naturalistic, “Educational

Communication and Technology”, 29 (2), 75–91.

Guest G., Bunce A., Johnson L. (2006), How Many Interviews Are Enough? An Experiment with Data Saturation and Variability, “Field Methods”, 18 (1), s. 59–82.

Hajduk Z. (2011), Ogólna metodologia nauk, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Hall T., Herron T., Pierce B. (2006), How Reliable Is Haphazard Sampling?, “The CPA Journal”,

(1), 26–27.

Kamiński S. (1989), Jak filozofować? Studia z metodologii klasycznej, Towarzystwo Naukowe

KUL, Lublin.

Kołodziej A. (2013), Teoria estymacji w praktyce badań społecznych, Difin, Warszawa.

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.

Lewis J., Ritchie J. (2003), Generalising from Qualitative Research, w: J. Ritchie, J. Lewis, (red.), Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers, SAGE Publication, Thousand Oaks–New Delhi–Londyn, s. 263–286.

Lohr S. (2010), Sampling: Design and Analysis, Brooks/Cole, Boston.

Marshall B., Cardon P., Poddar A., Fontenot R. (2013), Does sample size matter in qualitative research?: A review of qualitative interviews in is research, “Journal of Computer Information System”, 54 (1), 11–22.

Mason M. (2010), Sample Size and Saturation in PhD Studies Using Qualitative, “Forum Qualitative Sozialforschung”, 11 (3) / “Forum: Qualitative Social Research”, Art. 8. Pobrano 2014.06.12 z: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs100387.

Morse J., Barret M., Mayan M., Olson K., Spiers J. (2002), Verification Strategies for Establishing Reliability and Validity in Qualitative Research, “International Journal of

Qualitative Methods”, 1(2) , 13–22.

Nowak S. (2007), Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.

O’Reilly M., Parker N. (2013), ‘Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research, “Qualitative Research”,

(2), 190–197.

Pasikowski S. (2014a), Kultura metodologiczna i raportowanie badań empirycznych publikowanych

w wiodących czasopismach poświęconych zagadnieniom edukacji, “Kultura i Edukacja”, 2, 103–133.

Pasikowski S. (2014b), Transparency of research published in the leading Polish educational

journals, w: A. L. L. Gómez Chova (red.), INTED 2014 Proceedings, IATED Academy, Valencia, s. 4152–4159.

Ritchie J., Lewis J., Elam G. (2003), Designing and Selecting Samples, w: J. Ritchie, J. Lewis (red.), Qualitative Research Practice. A Guide for Social Science Students and Researchers, SAGE Publications, Thousand Oaks–New Delhi– London, s. 77–108.

Sandelowski M. (1993), Rigor or rigor mortis: The problem of rigor in qualitative research revisited, “Advances in Nursing Science”, 16 (2), 1–8, DOI: http://dx.doi.org/10.1097/00012272-199312000-00002.

Siekierski K. (2002), Mit próby reprezentatywnej, „Marketing w Praktyce”, 1, s. 10–12.

Silverman D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, przeł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, przeł. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Steczkowski J. (1995), Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa–Kraków.

Szreder M. (2010), Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Taylor J. (1995), Wstęp do rachunku błędu pomiarowego, przeł. A. Bobiński, R. Bożek, PWN, Warszawa.

Thomson S. B. (2011), Sample Size and Grounded Theory, “Journal of Administration & Governace”, 5 (1) , 45–52.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-05-15

Jak cytować

1.
PASIKOWSKI, Sławomir. Czy wielkość jest niezbędna? O rozmiarze próby w badaniach jakościowych. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 maj 2016, T. 2, nr 21, s. 195–211. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.055.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 21 (2015)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4843
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dobór teoretyczny, nasycenie, reprezentatywność, rozmiar próby, transferowalność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa