Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Badania biograficzne w pedeutologii. Stan i kierunki ewolucji
  • Strona domowa
  • /
  • Badania biograficzne w pedeutologii. Stan i kierunki ewolucji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 19 (2014) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Badania biograficzne w pedeutologii. Stan i kierunki ewolucji

Autor

  • Wanda Dróżka Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.030

Słowa kluczowe

nauczyciel, zawód nauczycielski, biografia, autobiografia, refleksyjność, metody jakościowe

Abstrakt

Badania biograficzne w pedeutologii dotyczą gromadzenia oraz zgłębiania narracji (opowieści) o życiu, o jego historii, przebiegu i treści, a także o różnych sferach czy fazach życiowej, zawodowej i społecznej aktywności nauczycieli i pedagogów w ich własnej, osobistej   interpretacji.

Badania biograficzne to temat bardzo obszerny, wielowątkowy, wieloparadygmatyczny.  W prowadzonych w  artykule  rozważaniach nawiązano przede wszystkim do podmiotowych i subiektywnych aspektów badań biograficznych, lokując je w obszarze metodologii jakościowej,  interpretatywnej. Nade wszystko podjęto próbę przybliżenia pewnych zasadniczych kwestii, takich jak metoda autobiograficzna, zasada współczynnika humanistycznego, interpretacja danych jakościowych. 

W  szczególności zaś,  omówione zostały  takie zagadnienia jak, rozważania terminologiczne,  definicje,  orientacje metodologiczne; wykorzystanie metody (auto)biograficznej w pedeutologii;  kategorie analiz i interpretacji w badaniach nad autobiografiami  i  pamiętnikami nauczycieli;  kierunki ewolucji badań (auto)biograficznych w pedeutologii. Podkreślono ponadto wzrastającą rangę badań autobiograficznych w rozwijaniu i wzbogacaniu wiedzy o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim we współczesnych uwarunkowaniach. Doceniono także znaczenie tych badań dla rozwijania refleksyjnej tożsamości nauczycieli w procesie ich  kształcenia oraz w dalszym rozwoju zawodowym. 

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-02-10

Jak cytować

1.
DRÓŻKA, Wanda. Badania biograficzne w pedeutologii. Stan i kierunki ewolucji. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 211–234. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 19 (2014)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1736
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczyciel, zawód nauczycielski, biografia, autobiografia, refleksyjność, metody jakościowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa