Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym
  • Strona domowa
  • /
  • Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 19 (2014) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym

Autor

  • Nina Ogińska - Bulik Uniwersytet Łódzki
  • Magdalena Zadworna-Cieślak Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.019

Słowa kluczowe

prężność, radzenie sobie ze stresem, stres egzaminacyjny

Abstrakt

Celem podjętych badań było ustalenie jak rolę pełni prężność psychiczna w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Analizowano także czy podejmowane strategie zmieniają się w miarę zbliżania się terminu egzaminu.

W badaniach uczestniczyło 82 uczniów ostatniej klasy liceum ogólnokształcącego, w wieku 18-19 lat. Zastosowano Skalę Pomiaru Prężności – SPP-25 oraz Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem – COPE. Badanie za pomocą COPE dotyczyło oceny strategii radzenia sobie odnoszących się do egzaminu maturalnego (wersja sytuacyjna). Przeprowadzono je dwukrotnie, drugi raz po upływie 3 miesięcy po pierwszym (na dwa tygodnie przed maturą).

Z badań wynika, że prężność psychiczna jest istotnie powiązana ze strategiami radzenia sobie, w obydwu etapach badania, lecz silniej w okresie bezpośrednio poprzedzającym egzamin maturalny, zarówno tymi o charakterze adaptacyjnym, jak aktywne radzenie sobie i pozytywne przewartościowanie (dodatnio), jak i strategiami unikowymi, takimi jak zaprzeczanie czy zaprzestanie działań (ujemnie). Prężność może istotnie zwiększać skuteczność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym.
Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-02-10

Jak cytować

1.
OGIŃSKA - BULIK, Nina & ZADWORNA-CIEŚLAK, Magdalena. Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 10 luty 2015, T. 2, nr 19, s. 7–24. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 19 (2014)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 4712
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

prężność, radzenie sobie ze stresem, stres egzaminacyjny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa