Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Teacher education in Maria Curie - Skłodowska University in Lublin
  • Home
  • /
  • Teacher education in Maria Curie - Skłodowska University in Lublin
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 18 (2014) /
  4. News from educational practice

Teacher education in Maria Curie - Skłodowska University in Lublin

Authors

  • Małgorzata Samujło Maria Curie - Skłodowska University in Lublin
  • Teresa Sokołowska-Dzioba Maria Curie - Skłodowska University in Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.018

Keywords

Teacher education, professionalism of the teacher’s work, standards of education.

Abstract

In the introduction, the article highlights the importance of professionalism and shows the complexity of the teacher’s work . It was emphasized that effective educational activities are possible due to their teachers’ qualifications and personality characteristics as well as their selfawareness. It was noted that the training of future teachers is the process of becoming a teacher who is not helpless in school reality and will be able to cope with educational and didactics problems.

The article shows a way of introducing standards of education that prepare them for work as a teacher at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin at the undergraduate, graduate and postgraduate studies. It shows the main conceptual framework and the modifications made in the field of education, inspired by experience during their implementation and organizational premises.

References

Arends R.I. (2002), Uczymy się nauczać, WSiP: Warszawa.

Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP: Gdańsk.

Gołębniak B.D. (2006), Szkoła wspomagająca rozwój [w:] Pedagogika, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.

Kaja B. (2001), Problemy psychologii wychowania. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego: Bydgoszcz.

Kowalik S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe: Warszawa.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: Warszawa.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji: Wrocław.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie

standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela

(Dz. U. Nr 248, poz. 1483).

Speck O. (2005), Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, GWP: Gdańsk.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
SAMUJŁO, Małgorzata and SOKOŁOWSKA-DZIOBA, Teresa. Teacher education in Maria Curie - Skłodowska University in Lublin. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 5 December 2014. Vol. 1, no. 18, pp. 259-272. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 18 (2014)

Section

News from educational practice

Stats

Number of views and downloads: 447
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Teacher education, professionalism of the teacher’s work, standards of education.
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop