Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Biographical method against the challenges of special education
  • Home
  • /
  • Biographical method against the challenges of special education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 18 (2014) /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Biographical method against the challenges of special education

Authors

  • Maria Chodkowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.010

Keywords

special education, biographical method, cognitive functions, rehabilitation functions, integrative functions

Abstract

The subject of this paper is the characterization of the biographical method in the context of the objectives of special education. The advantages of this method, but also the difficulties related to its use were discussed. The biographical method fulfills many functions in social sciences and these are not only cognitive, but also practical ones. The biographical material concerning the disabled and chronically ill people is important for their therapy, rehabilitation and integration. In order to achieve these effects it is necessary to integrate their social environment to increase the possibilities of obtaining biographical materials and their availability for research teams.

References

Chodkowska M. (1993). Kobieta niepełnosprawna. Socjopedagogiczne problemy postaw,

Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Gałaj D. (1986). Być matką. Przedmowa i wybór pamiętników, LSW, Warszawa.

Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo IMPULS, Kraków.

Kieper M. (1980). Lebenswelten ver wahrloster, Munchen.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja,

UMCS, Lublin.

Łobocki M. (2003) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna

Wydawnicza „Impuls”.

Mieć dziecko z porażeniem mózgowym. Pamiętniki matek (1995), Wybór i opracowanie pamiętników oraz przedmowa M. Chodkowska, Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę”,

Lublin.

Pilch T. (1995). Metody badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa.

Salska A.(2006). Biografia w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda

i S. Tynecka- Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 90–91.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie,

w: S. Palka (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk,

s. 79–102.

Szajnert D. (2006). w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda i S. Tynecka-

-Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 51–54.

Szuman S. (1985). Przedmowa do wydania z 1930 roku, w: J. Wojciechowski. Życiorys własny robotnika, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Tabulski M. (2004), Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach religijnych, Wydawnictwo Paulianum, Częstochowa.

Telka L. (2007). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Znaniecki F. (1976). Nota Metodologiczna, w: Thomas W.I., Znaniecki F., Chłop polski

w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa, s. 41–96.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
CHODKOWSKA, Maria. Biographical method against the challenges of special education. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 5 December 2014. Vol. 1, no. 18, pp. 125-142. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.010.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 18 (2014)

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

Stats

Number of views and downloads: 1707
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

special education, biographical method, cognitive functions, rehabilitation functions, integrative functions
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop