Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Metoda biograficzna wobec wyzwań pedagogiki specjalnej
  • Strona domowa
  • /
  • Metoda biograficzna wobec wyzwań pedagogiki specjalnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 18 (2014) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Metoda biograficzna wobec wyzwań pedagogiki specjalnej

Autor

  • Maria Chodkowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.010

Słowa kluczowe

pedagogika specjalna, metoda biograficzna, funkcje poznawcze, funkcje rewalidacyjne, funkcje integracyjne

Abstrakt

Przedmiotem opracowania jest charakterystyka metody biograficznej w kontekście celów pedagogiki specjalnej. Omówione zostały walory tej metody, ale i  trudności wiążące się z jej stosowaniem. Metoda biograficzna wypełnia wiele funkcji, nie tylko poznawczych, ale również praktycznych. Materiał biograficzny dotyczący osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych ma duże znaczenie terapeutyczno-rewalidacyjne oraz integracyjne. Uzyskanie tych efektów wymaga zintegrowanych działań środowiska na rzecz zwiększania możliwości pozyskiwania takich materiałów oraz ich dostępności dla  zespołów badawczych.

Bibliografia

Chodkowska M. (1993). Kobieta niepełnosprawna. Socjopedagogiczne problemy postaw,

Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Gałaj D. (1986). Być matką. Przedmowa i wybór pamiętników, LSW, Warszawa.

Łobocki M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo IMPULS, Kraków.

Kieper M. (1980). Lebenswelten ver wahrloster, Munchen.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja,

UMCS, Lublin.

Łobocki M. (2003) Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna

Wydawnicza „Impuls”.

Mieć dziecko z porażeniem mózgowym. Pamiętniki matek (1995), Wybór i opracowanie pamiętników oraz przedmowa M. Chodkowska, Wydawnictwo Fundacji „Masz Szansę”,

Lublin.

Pilch T. (1995). Metody badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa.

Salska A.(2006). Biografia w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda

i S. Tynecka- Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 90–91.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie,

w: S. Palka (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk,

s. 79–102.

Szajnert D. (2006). w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda i S. Tynecka-

-Makowska, UNIVERSITAS, Kraków, s. 51–54.

Szuman S. (1985). Przedmowa do wydania z 1930 roku, w: J. Wojciechowski. Życiorys własny robotnika, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.

Tabulski M. (2004), Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach religijnych, Wydawnictwo Paulianum, Częstochowa.

Telka L. (2007). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Znaniecki F. (1976). Nota Metodologiczna, w: Thomas W.I., Znaniecki F., Chłop polski

w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa, s. 41–96.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-12-05

Jak cytować

1.
CHODKOWSKA, Maria. Metoda biograficzna wobec wyzwań pedagogiki specjalnej. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 5 grudzień 2014, T. 1, nr 18, s. 125–142. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 18 (2014)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1707
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogika specjalna, metoda biograficzna, funkcje poznawcze, funkcje rewalidacyjne, funkcje integracyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa