Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Organization and realization of scientific research on adults with multiple disabilities (on the example of deaf-blind people) abroad – possibilities and limitations
  • Home
  • /
  • Organization and realization of scientific research on adults with multiple disabilities (on the example of deaf-blind people) abroad – possibilities and limitations
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 18 (2014) /
  4. Meta-analyses of research on education

Organization and realization of scientific research on adults with multiple disabilities (on the example of deaf-blind people) abroad – possibilities and limitations

Authors

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2014.007

Keywords

scientific research, organizing of scientific research, deaf-blind people, education, rehabilitation, multiple disabilities

Abstract

Scientific research on adults with multiple disabilities (for example: deaf-blind) are highly complicated when it comes to their completion, and organizational aspects. Additionally, in many cases, they require the use of non-verbal methods of communication, adequate to the methods, that research study subjects use. The realization of scientific research on adults, with multiple disability, abroad is determined not only by mental, or financial aspects, but also the need to implement an additional participant – the translator, or so called translator-guide. In the text of the article possible limitations regarding organization and realization of the scientific research on adult deaf-blind people abroad are highlighted, as well as the unquestionable possibilities in the stricte scientific context, and the merits concerning the researcher.

References

Bauman T. (1995), O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, w: T. Pilch (red), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.

Gołębiowski B. (1995), Metoda biograficzna w pedeutologii, w: W. Dróżka, B. Gołębiowski

(red.), Współczesne zagadnienia zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne

ZNP, Kielce.

Helling I.K. (199), Metoda badań biograficznych, w: G. Włodarek, M. Ziółkowski (red.),

Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Kwieciński Z. (2000), Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań-Olsztyn.

Nowak M. (2003), Pedagogika personalistyczna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Zaorska M. (2010), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń.

Zielińska-Kostyło H. (2003), Pedagogika emancypacyjna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski

(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-05

How to Cite

1.
ZAORSKA, Marzenna. Organization and realization of scientific research on adults with multiple disabilities (on the example of deaf-blind people) abroad – possibilities and limitations. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 5 December 2014. Vol. 1, no. 18, pp. 91-102. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/PBE.2014.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 18 (2014)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 2089
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

scientific research, organizing of scientific research, deaf-blind people, education, rehabilitation, multiple disabilities
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop