Organization and realization of scientific research on adults with multiple disabilities (on the example of deaf-blind people) abroad – possibilities and limitations
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2014.007Keywords
scientific research, organizing of scientific research, deaf-blind people, education, rehabilitation, multiple disabilitiesAbstract
Scientific research on adults with multiple disabilities (for example: deaf-blind) are highly complicated when it comes to their completion, and organizational aspects. Additionally, in many cases, they require the use of non-verbal methods of communication, adequate to the methods, that research study subjects use. The realization of scientific research on adults, with multiple disability, abroad is determined not only by mental, or financial aspects, but also the need to implement an additional participant – the translator, or so called translator-guide. In the text of the article possible limitations regarding organization and realization of the scientific research on adult deaf-blind people abroad are highlighted, as well as the unquestionable possibilities in the stricte scientific context, and the merits concerning the researcher.References
Bauman T. (1995), O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, w: T. Pilch (red), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
Gołębiowski B. (1995), Metoda biograficzna w pedeutologii, w: W. Dróżka, B. Gołębiowski
(red.), Współczesne zagadnienia zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Pedagogiczne
ZNP, Kielce.
Helling I.K. (199), Metoda badań biograficznych, w: G. Włodarek, M. Ziółkowski (red.),
Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.
Kwieciński Z. (2000), Tropy – Ślady – Próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań-Olsztyn.
Nowak M. (2003), Pedagogika personalistyczna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Zaorska M. (2010), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych w Polsce i Rosji (rozwój i stan obecny), Wydawnictwo UMK, Toruń.
Zielińska-Kostyło H. (2003), Pedagogika emancypacyjna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski
(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1977
Number of citations: 0