Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Reconstruction of a legal culture of school based on (changes in) legal regulations in the area of educational supervision
  • Home
  • /
  • Reconstruction of a legal culture of school based on (changes in) legal regulations in the area of educational supervision
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 17 (2013) /
  4. Meta-analyses of research on education

Reconstruction of a legal culture of school based on (changes in) legal regulations in the area of educational supervision

Authors

  • Violetta Kopińska Wydział Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.019

Keywords

legal culture, school, educational supervision, educational law

Abstract

The article is a part of a broader analysis related to the topic of the legal culture of the school. In this paper I focus on only one component of the legal culture of school – legal regulations, which I treat as a culture text. As an example, I have chosen the legal provisions relating to the educational supervision. The research problem pursued under this study is: What are the characteristics of the legal culture of school due to legal regulations related to the educational supervision? By analyzing such categories as: stability, degree of saturation legal regulations in this area, consistency between the objectives articulated of educational supervision and interpretation of specific legal regulations, I conclude serious symptoms of disfunctionality legal culture of school in this area.

References

Czarnota A. (2006), Dwa wymiary postkomunistycznej transformacji i panowania (złego) prawa. Esej na pograniczu socjologii i teorii prawa, w: Jamróz A., Bożyk S. (red.), Z zagadnień współczesnych społeczeństw demokratycznych, Temida 2, Białystok.

Dupret B. (2010), Prawo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Friedman L. M. (1993), Republika wyboru. Prawo – autorytet – kultura, przekł. W. Madej, Verba, Warszawa.

Geertz C. (2005), Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przekł. D. Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Habermas J. (2002), Teoria działania komunikacyjnego, t. 2, przeł. A. M. Kaniowski, PWN, Warszawa.

Karcz E. (2010), Teoria i praktyka zarządzania oświatą i szkołą, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Kojder A. (1995), Godność i siła prawa. Szkice socjologiczno-prawne, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Olejniczak T., Pielachowski J. (2004), Nadzór pedagogiczny i organizacyjny nad szkołami i placówkami, Wydawnictwo eMPi², Poznań.

Pająk J. (1996), Kultura organizacyjna w oświacie. Teoria – praktyka – stymulacja, Katowice.

Szempruch J. (2001), Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.

Szubert W. (1983), Uwagi o kulturze prawnej, w: Naród – kultura – osobowość, Księga poświęcona Profesorowi Józefowi Chałasińskiemu, praca zbiorowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk–Łódź.

Śliwerski B. (2013), Pozory sprawstwa reform oświatowych w III RP, w: Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-01-17

How to Cite

1.
KOPIŃSKA, Violetta. Reconstruction of a legal culture of school based on (changes in) legal regulations in the area of educational supervision. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 17 January 2014, T. 2, nr 17, s. 177–196. [accessed 2.2.2023]. DOI 10.12775/PBE.2013.019.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 17 (2013)

Section

Meta-analyses of research on education

Stats

Number of views and downloads: 137
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Newsletter
Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

legal culture, school, educational supervision, educational law
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop