Sources and the meaning of coach’s competences. Case studies
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.015Keywords
coach, coaching, biography, biographical methodAbstract
To exemplify subjects which I bring up I explain what coaching is and what is important for individual personal development. Then I present the results of my research. Analyzed material shows that respondents’ interest in new method of working with people has arose from the need for raising awareness and acquiring new skills, which enable to become more competent in their profession, or was motivated by the desire for a radical change in their life. The sources of knowledge and coaching skills are training courses and conferences, practical use of knowledge and reading professional literature and coaching press. Reflection and critical attitude to their job are important for tested people. Respondents father the highest value of information on coach proper performance. Practicing coaches’ biographical narratives, where they have been describing how to acquire needed coaching skills, were made the subject of my research. I used the biographical research method and also a technique of partly directed personal narrative interview. Respondents had reconstructed their experiences related to the acquisition of new skills and knowledge in their own individual way.
References
Czarkowska L. D., Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu, „Coaching Review” 2010, nr 1.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004.
Dębska E., Mentor, coach, facylitator – trzy role doradcy zawodu, „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 1.
Dubas E., Świtalski W. (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź 2011.
Filipowicz G., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa 2004.
Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych, Wrocław 2001.
Kruszewski Z. P. (red.), Możliwości i ograniczenia kształcenia ustawicznego, Płock 2008.
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010. Lowe J., Rozwój oświaty dorosłych, Warszawa 1982.
Malewski M., Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, w: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, Toruń 2001.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Pachociński R., Andragogika w ujęciu międzynarodowym, Warszawa 1998.
Piorunek M., Bieg życia zawodowego. Kontekst transformacji kulturowych, Poznań 2009.
Półturzycki J., Kierunki i tendencje przemian współczesnej edukacji dorosłych, w: J. Sarana (red.), Edukacja dorosłych. Teoria i praktyka w okresie przemian, Lublin 2000.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Smółka P. (red.), Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, Gliwice 2009.
Szmidt K. J. (red.), Metody pedagogicznych badań nad twórczością, Łódź 2009.
Thorpe S., Clifford J., The Coaching Handbook: An Action Kit for Trainers and Managers, London 2003.
Zubrzycka- Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching, Sopot 2010.
Netografia
http://www.pdf.net/Files/Dublin%20Declaration%20on%20Coaching.pdf (dostęp: 17.02.2011).
http://www.pifs.org.pl/pliki/raport%20szkola%20dla%20coacha.pdf (dostęp: 17.02.2011).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 849
Number of citations: 0