Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Antidiscrimination education and the hidden curriculum. Word and picture
  • Home
  • /
  • Antidiscrimination education and the hidden curriculum. Word and picture
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 2 No. 17 (2013) /
  4. Original research projects

Antidiscrimination education and the hidden curriculum. Word and picture

Authors

  • Małgorzata Jonczy-Adamska Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2013.012

Keywords

antidiscrimination education, education, hidden curriculum

Abstract

The article establishes the analysis of the findings outcomes executed by The Antidiscrimination Education Association (TEA) in frames of the project Significant Absence – on anti-discrimination education in the formal education system in Poland in terms of the occurrence of a hidden curriculum in context of passing contents regarding groups which are discriminated and excluded. The analysis was submitted to verbal and graphic content in polish handbooks, as well in what way the language carries biases and shapes the perception of different social groups.

References

Bednarz J., Litwinienko M., Zapała K., Historia. Podręcznik dla gimnazjum. Klasa 3, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2007.

Chachaj J., Historia – czasy najnowsze. Podręcznik dla III klasy gimnazjum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2006.

Chustecka M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wychowanie do życia w rodzinie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.

Cieślikowska D., Postrzeganie społeczne, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Willa Decjusza, Kraków 2010.

Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 1. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.

Dobrzycka E., Makara K., Wiedza o społeczeństwie 2. Podręcznik dla gimnazjum, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2010.

Dziurok M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot historia, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.

Jonczy-Adamska M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot wiedza o społeczeństwie, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.

Królikowski J., Merta T., Kto rządzi w gminie?, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.

Meighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1993 Toruń.

Pacewicz A., Merta T., O porozumiewaniu się i nieporozumieniach, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.

Pacewicz A., Merta T., Bez współpracy ani rusz!, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 1, Civitas, Warszawa 2009.

Pacewicz A., Merta T., Królikowski J., O etyce i prawie w gospodarce, w: A. Pacewicz, T. Merta (red.), KOSS. Podręcznik i ćwiczenia. Część 2, Civitas, Warszawa 2010.

Pawlęga M., Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot język polski, w: M. Abramowicz (red.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa 2011.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, s. 2, http://www. bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf (dostęp: 9.10.2013).

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-01-17

How to Cite

1.
JONCZY-ADAMSKA, Małgorzata. Antidiscrimination education and the hidden curriculum. Word and picture. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review) [online]. 17 January 2014, T. 2, nr 17, s. 53–67. [accessed 6.2.2023]. DOI 10.12775/PBE.2013.012.
  • PN-ISO 690 (Polish)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 2 No. 17 (2013)

Section

Original research projects

Stats

Number of views and downloads: 514
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Newsletter
Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

antidiscrimination education, education, hidden curriculum
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop