Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Mental Resilience of Polish Adolescents During the COVID-19 Pandemic in 2021
  • Strona domowa
  • /
  • Mental Resilience of Polish Adolescents During the COVID-19 Pandemic in 2021
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Mental Resilience of Polish Adolescents During the COVID-19 Pandemic in 2021

Autor

  • Urszula Oszwa University of Maria Curie-Sklodowska, Lublin, Poland https://orcid.org/0000-0002-0300-909X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2022.027

Abstrakt

Wprowadzenie. Raportowane w literaturze nasilenie objawów lęku i depresji u uczniów w okresie izolacji społecznej w czasie pandemii COVID-19 skłoniło do podjęcia badań nad psychospołecznymi zasobami odpornościowymi mlodzieży, ujawnianych w postaci rezyliencji. Cel badań. Poszukiwano odpowiedzi na trzy pytania badawcze, dotyczące prężności polskich adolescentów wczasie pandemii w 2021roku, zróżnicowania w obrębie mierzonych komponentów prężności, a także porównania rezyliencji z uwzględnieniem płci badanych. Metoda. Zastosowano elektroniczną wersję polskiej Skalę Prężności Psychicznej (SPP-18), znormalizowanej w grupie 12-18-latków, do badania online n=263 adolescentów (K=137; M=126) w wieku 12-16 lat. Wyniki. Analiza odpowiedzi wskazuje na podwyższony poziom rezyliencji badanej młodzieży (7 sten), zróżnicowanie w obrębie komponentów, z najwyższym wynikiem dla poczucia humoru i otwartości na doświadczenia, a najniższym dla tolerancji negatywnego afektu. Różnice poziomu prężności ze względu na płeć okazały się nieistotne statystycznie, choć wyniki dziewcząt były nieco wyższe niż chłopców. Wnioski. Podwyższony poziom prężności badanych adolescentów wydaje się być zjawiskiem optymistycznym, zwłaszcza, że dotyczy większości uczniów (około 70%). Jednak około 10% badanych w każdym z 18 stwierdzeń deklarowało niskie kompetencje osobiste w zakresie rezyliencji. Taka grupa powinna być otoczona troską i w miarę możliwości poddawana okresowym badaniom rezyliencji, która jest procesem zmiennym w czasie.

Bibliografia

Active Minds (2020). Students’ Mental Health Survey-September2020. Retrieved: 4 January 2022 from: https://www.activeminds.org/wpcontent/uploads/2020/10/ Student-Mental-Health-Data-Sheet-Fall-2020-1.

Ahern, N., Kiehl, E., Sole, M., & Byers, J. (2006). A Review of Instruments Measuring Resilience. Issues in Comprehensive Paediatric Nursing, 29, 2, 103–125, doi: 10.1080/01460860600677643.

Borucka, A. (2011). Koncepcja resilience. Podstawowe założenia i nurty badań [The Concept of Resilience. Basic Assumptions and Currents of Research]. In: W. Junik (Ed.), Resilience. Teoria – badania – praktyka [Resilience. Theory-Research-Pactice] (pp. 11–28). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Chuang, S., Lamb, M., & Hwang, C. (2006). Personality Development from Childhood to Adolescence: A Longitudinal Study of Ego-Control and Ego-Resiliency in Sweden. International Journal of Behavioral Development, 30, 4, 338–343, doi: 10.1177/0165025406072795.

Giménez-Dasí, M., Quintanilla, L., & Fernández-Sánchez, M. (2021). Longitudinal Effects of The Pandemic and Confinement on The Anxiety Levels of A Sample of Spanish Children in Primary Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 24, 13063, doi:1660-4601/18/24/13063.

Hernandez-Martinez, P., & Williams, J. (2013). Against the Odds: Resilience in Mathematics Students in Transition. British Educational Research Journal, 39, 1, 45–59, doi: 10.1080/01411926.2011.623153.

Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne [The Phenomenon of Resilience – Selected Methodological Problems]. In: W. Junik (Ed.), Resilience. Teoria – badania – praktyka. [Resilience. Theory-Research-Practice], (pp.47-66). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Knopik, T., & Oszwa, U. (2019). Self-Determination and Development of Emotional and Social Competences and The Level of School Achievements in 10–11-YearOld Polish Students. Education, 3–13, doi: 10.1080/03004279.2019.1686048.

Lee, C., & Johnston-Wilder, S. (2010). Mathematical Resilience. Mathematics Teaching, MT218, 38–41. Retrieved 10 January 2022 from: http://www.atm.org.uk/ journal/archive/mt218.html.

Lee, J. (2020). Mental Health Effects of School Closures During COVID-19. The Lancet, 4, 421, doi: 10.1016/S2352-4642(20)30109-7.

Luthar, S.S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work. Child Development, 71(3), 543–562, doi: 10.1111/1467-8624.00164.

Luthar, S.S. (2006). Resilience in Development: A Synthesis of Research Across Five Decades. In: D. Cicchetti, & D.J. Cohen (Eds.), Developmental Psychopathology: Risk, Disorder, and Adaptation (pp. 739–795). John Wiley & Sons, Inc.

Masten, A. (2001). Ordinary Magic: Resilience Processes in Development. American Psychologist, 56(3), 227–238, doi: 10.1037/0003-066X.56.3.227.

Niemiec, C., & Ryan, R. (2009). Autonomy, Competence, and Relatedness in the Classroom: Applying Self-Determination Theory to Educational Practice. Theory and Research in Education, 7, 2, 133–144; doi:10.1177/1477878509104318.

Ogińska-Bulik, N., & Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży: charakterystyka i pomiar – polska skala SPP-18 [Resiliency in Children and Adolescents – Characteristic and Measurement- Polish Scale SPP-18]. Polskie Forum Psychologiczne, 16, 1, 7–28.

Oszwa, U. (2020). Lęk przed matematyką – poglądy, badania, rozwiązania [Math Anxiety – Theory, Research, Solutions]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Oszwa, U., Domagała-Zyśk, E., & Knopik, T. (2017). Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego [Resilience Resources of Middle-School-Aged Students and the Risk of Social Maladjustment]. Ruch Pedagogiczny, 1, 91–104.

Santomauro, D. (2021). Global Prevalence and Burden of Depressive and Anxiety Disorders in 204 Countries and Territories in 2020 Due To the COVID-19 Pandemic. The Lancet, 398, 10312, P11700–1712; doi: 10.1016/S0140- 6736(21)02143-7.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa [Mental Resilience in Childhood]. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Spielberger, C.D. (2006). Cross-Cultural Assessment of Emotional States and Personality Traits. European Psychologist, 11(4), 297–303, doi: 10.1027/1016- 9040.11.4.297.

Wrześniewski, K., Sosnowski, T., & Matusik, D. (2002). Inwentarz stanu i cechy lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik [STAI State and Trait Anxiety Inventory. Polish Adaptation of the STAI. Manual]. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Wu, S., Zhang K., Parks-Stamm, E., Hu, Z., Ji, Y., & Cui, X. (2021). Increases in Anxiety and Depression During COVID-19: A Large Longitudinal Study from China. Frontiers in Psychology, 12, 2716, doi: 10.3389/fpsyg.2021.706601.

Yeager, D.S., & Dweck, C.S. (2012). Mindsets that Promote Resilience: When Students Believe that Personal Characteristics Can Be Developed. Educational Psychologist, 47(4), 302–314, doi: 10.1080/00461520.2012.722805.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2023-01-31

Jak cytować

1.
OSZWA, Urszula. Mental Resilience of Polish Adolescents During the COVID-19 Pandemic in 2021. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 styczeń 2023, T. 2, nr 40, s. 255–273. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2022.027.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 40 (2022): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Urszula Oszwa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 380
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa