Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Potential of the Integrated Model of Work of Midwives for the Prevention of Social Problems and Development of New Areas of Social Work in Poland
  • Home
  • /
  • Potential of the Integrated Model of Work of Midwives for the Prevention of Social Problems and Development of New Areas of Social Work in Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 34 (2021): Educational Studies Review (Women in Education. Women about Education) /
  4. Meta-analyses of research on education

Potential of the Integrated Model of Work of Midwives for the Prevention of Social Problems and Development of New Areas of Social Work in Poland

Authors

  • Anna Maria Kola Nicolaus Copernicus University https://orcid.org/0000-0002-6208-8701

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.028

Keywords

midwives, midwifery education, social prevention

Abstract

The text concerns the potential of the integrated model of work of midwives, implemented in Poland since 2019, to prevent social problems, including fertility problems. The analyzes contained in the article refer to the author’s research conducted using various methods, including the method of examining documents in the field of (1) professional tasks of midwives and community midwives described in the legislation regulating the working conditions of environmental midwives and (2) the model of the curriculum of education of midwives, resulting from analyzes of study programs and training standards for midwives, as well as (3) pilot studies in the midwives community, conducted by the method of individual cases (using the in-depth interview technique). The conclusions from the analyzes allow for broadening the ways of thinking about the work of a midwife in the context of the tasks of the social welfare system and pro-family policy in Poland so that it becomes an additional opportunity to support women and families in crises and contribute to reducing problems resulting from domestic violence, neglect of children, mental health problems or social problems of families.

References

Balaskas, J. (1997). Poród aktywny. Nowe spojrzenie na naturalny sposób rodzenia, tłum. K. Niecikowska-Jastrzębska, J. Stępień. Seria Rodzić po ludzku. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.

Beneficjenci środowiskowej pomocy społecznej w 2019 r. (2020). Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/6/9/1/beneficjenci__srodowiskowej_pomocy_spolecznej_w_2019r.pdf.

Bogo, M. (2018). Social Work Practice: Integrating Concepts, Processes, and Skills (2nd ed.). New York: Columbia University Press.

Drisko, J., Grady, M. (2012). Evidence-based Practice in Clinical Social Work. New York: Springer.

Już teraz mogę dbać o zdrowie swego przyszłego dziecka. Program edukacyjny dla młodzieży w wieku 16–24 lat. Materiały dla prowadzących zajęcia edukacyjne. (1999). Program Pierwotnej Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka.

Kargulowa A. (2001). Wspólny przedmiot badań andragogiki i poradoznawstwa: wspomaganie człowieka w rozwoju. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Studia ofiarowane Profesor Eugenii Annie Wesołowskiej (s. 91–98). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kitzinger, S. (1996). Szkoła rodzenia, tłum. K. Ajdukiewicz, P. Prokopczyk. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Pogonowski.

Kobiety i mężczyźni na rynku pracy (2018). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5821/1/7/1/kobiety_i_mezczyzni_na_rynku_pracy_2018.pdf.

Kubisa, J. (2016). Bunt białych czepków. Analiza działalności związkowej pielęgniarek i położnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Leboyer, F. (2012). Narodziny bez przemocy, tłum. A. Szymanowski. Warszawa: Mamania.

Ludność. Stan i struktura oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym w 2020 r. Stan w dniu 31 XII (2021). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5468/6/29/1/ludnosc._stan_i_struktura_oraz_ruch_naturalny_w_przekroju_terytorialnym_na_31.12.2020.pdf.

Miś, L. (2014). Mężczyźni a praca socjalna – analiza wybranych problemów. Problemy Polityki Społecznej, 27, 109–125.

Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych (2021). Liczba pielęgniarek i położnych zarejestrowanych i zatrudnionych. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://nipip.pl/liczbapielegniarek-poloznych-zarejestrowanych-zatrudnionych/.

Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2021 r. poz. 540.

Plany prokreacyjne kobiet (2017). Warszawa: CBOS. Pobrano 15 września 2021 z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_117_17.PDF.

Pluskota, A. (2015). Inkluzja czy iluzja. Praktyki całożyciowego uczenia się w modelach interwencji kryzysowej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pokrzywa, M. (2016). Role kobiet i mężczyzn w rodzinach korzystających z pomocy społecznej w ograniczaniu ubóstwa. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 41(2), 124–137.

Pomoc społeczna i opieka nad dzieckiem i rodziną w 2019 r. (2020). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 15 września 2021 z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/10/11/1/pomoc_spoleczna_i_opieka_nad_dzieckiem_i_rodzina_w_2019.pdf.

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018). Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.

Prawo o szkolnictwie wyższym (2012). Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.

Program Rodzina 500 plus po pięciu latach funkcjonowania (2021). Warszawa: CBOS. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_029_21.PDF.

Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (2018). Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r. poz. 1669 ze zm.

Radlińska, R. (1979). Oświata i kultura wsi polskiej, wstęp H. Brodowska (s. 189–191). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Radlińska, R. (1961). Pedagogika społeczna, wstęp R. Wroczyński, A. Kamiński, oprac. W. Wyrobkowa-Delawska. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rodzina 500 plus (2021). Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Pobrano 15 września 2021 z: https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzina-500-plus.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (2019). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, Dz.U. 2019 r. poz. 1573.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (2016). Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 września 2016 r. w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2016 r. poz. 1567.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (2019). Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie zakresu zadań lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i położnej podstawowej opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 2335.

Sontag, S. (2016). Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, tłum. J. Anders. Warszawa: Karakter.

Świadczenia na rzecz rodziny w 2019 r. (2020). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pobrano 1 czerwca 2021 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/rodzina/swiadczenia-na-rzecz-rodziny-w-2019-roku,4,3.html.

Titkow, A. (2007). Kobiety pod presją? Proces kształtowania się nowoczesnej tożsamości. W: A. Titkow, Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty. Warszawa: IFiS PAN.

Trawkowska, D. (2004). Kobiety – klientki pomocy społecznej. W: K. Wódz, J. Klimczak-Ziółek (red.), Restrukturyzacja ekonomiczna a sytuacja kobiet w województwie śląskim (s. 23–35). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo WSB.

Ustawa o pomocy społecznej (2004). Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593 ze zm.

Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej (2019). Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 576 ze zm.

Ustawa o podstawowej opiece zdrowotnej (2019). Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej, Dz.U. z 2019 r. poz. 357, 730 i 1590.

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (2011). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. z 2011 r. Nr 149 poz. 887.

Więcej urlopów rodzicielskich (2018). Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Pobrano 20 października 2021 z: https://www.gov.pl/web/rodzina/wiecej-urlopow-rodzicielskich.

Zarządzenie nr 125/2016/DSOZ Prezesa NFZ z dnia 22 grudnia 2016 roku w sprawie warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem oraz zmiany niektórych zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Zarządzenie nr 22/2016/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 kwietnia 2016 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-15

How to Cite

1.
KOLA, Anna Maria. Potential of the Integrated Model of Work of Midwives for the Prevention of Social Problems and Development of New Areas of Social Work in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 15 December 2021. No. 34, pp. 251-275. [Accessed 12 May 2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 34 (2021): Educational Studies Review (Women in Education. Women about Education)

Section

Meta-analyses of research on education

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 466
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

midwives, midwifery education, social prevention
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop