Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice
  • Home
  • /
  • Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 1 No. 41 (2023): Educational Studies Review /
  4. Methods of data collection and analysis in educational research

Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice

Authors

  • Danuta Urbaniak-Zając University of Lodz, Poland https://orcid.org/0000-0001-7031-744X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2023.012

Abstract

The article approaches the basic aspects of the erotetic logic in order to highlight the complexity of the inquiry situation. This complexity is overshadowed by the patterns of everyday communication (after all, everyone has asked questions multiple times). In research practice, the linguistic question form is assumed by the research problem and/or research objectives, and – in cognition based on communication processes – by research tools. The author advocates a clear distinction between questions that determine the examined object and research objectives that justify the examination of this very object. In the context of research tools, she proposes a differentiation between questions about information and questions about experiences, which is relevant to the basic questioning intention specific to quantitative (standardised) and qualitative (non-standardised) research.

References

Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce [The Practice of Social Research]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brożek, A. (2007). Pytania i odpowiedzi [Questions and Answers]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane [Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods]. Krakow: Wydawnictwo UJ.

Ecarius, J., & Miethe, I. (Eds.) (2011). Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung [Method Triangulation in Qualitative Educational Research]. Opladen–Berlin–Farmington Hills, MI: Verlag Barbara Budrich.

Gostkowski, Z., & Lutyński, J. (1971). Wywiad kwestionariuszowy w świetle badań [Questionnaire Interviewing in the Light of Research]. Wrocław: Ossolineum.

Gnitecki, J. (2007). Wstęp do ogolnej metodologii badań pedagogicznych. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych [Introduction to General Pedagogical Research Methodology. Generating Knowledge About Education in Pedagogical Sciences]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Jadacki, J.J. (2010). Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy [Methodology and Semiotics. Ideas – Methods – Problems]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.

Jonkisz, A. (2020). Pytania i odpowiedzi. Ujęcie teoriomnogościowe [Questions and Answers. A Set Theory Approach]. Krakow: Wydawnictwo Akademia Ignatianum.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna [How to Conduct Educational Research. A Practical Methodology]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewolucja [Qualitative Pedagogical Research. Philosophy – Methodology – Evolution]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lutyńska, K. (1984). Wywiad kwestionariuszowy: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego [Questionnaire Interview: Preparation and Testing of a Research Tool]. Wrocław: Ossolineum.

Lutyńska, K., & Wejland, P. (1983) (Eds.). Wywiad. Analizy teoretyczne i badania empiryczne [An Interview. Theoretical Analyses and Empirical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Lutyński, J. (2000). Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia [Methodology of Social Research. Selected Issues]. Łodź: Łodzkie Towarzystwo Naukowe.

Malewski, M. (1997). Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność [Quantitative and Qualitative Educational Research. A Dispute Over a Methodological Complementarity]. Kultura i Edukacja, 1, 17–36.

Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga [A Methodological Vademecum for the Educational Researcher]. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych [Methodology of Social Research]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych [Principles of Pedagogical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Przyborski, A., & Wohlrab-Sahr, M. (2008). Qualitative Sozialforschung. Ein Arbeitsbuch [Qualitative Social Research. A Workbook]. Munchen: Oldenburg Verlag.

Reason, P., & Torbert, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej [The Action Turn: Toward a Transformational Social Science]. In: H. Cervinkowa, & B.D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane [Research in Action. Pedagogy and Engaged Anthropolog], (pp. 117–155). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Education Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji [Interpreting Qualitative Data. Methods of Analysing Talk, Text, and Interaction]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szmidt, K., & Płociennik, E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie [Interrogative Thinking. Theory and Education]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne [In Search of a Theory of Professional Activity of the Educators. Reconstructive Research.] Kraków: Impuls.

Urbaniak-Zając, D. (2019). Od uniwersalności do partykularności metody badawczej [From Universality to Particularity of the Research Method]. In: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, & S. Pasikowski (Eds.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy [Methodological Criticism in the Practice of Knowledge Generation], (pp. 99–112). Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

Wojtysiak, J. (2008). Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? [Why Does Something Rather Than Nothing Exists?]. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Downloads

  • pdf

Published

2023-08-31

How to Cite

1.
URBANIAK-ZAJĄC, Danuta. Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review). Online. 31 August 2023. Vol. 1, no. 41, pp. 253-274. [Accessed 25 December 2025]. DOI 10.12775/PBE.2023.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 1 No. 41 (2023): Educational Studies Review

Section

Methods of data collection and analysis in educational research

License

Copyright (c) 2023 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 540
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop