Basic Aspects of the Erotetic Logic and the Role of Questions in Empirical Cognition in Pedagogical Research Practice
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2023.012Abstract
The article approaches the basic aspects of the erotetic logic in order to highlight the complexity of the inquiry situation. This complexity is overshadowed by the patterns of everyday communication (after all, everyone has asked questions multiple times). In research practice, the linguistic question form is assumed by the research problem and/or research objectives, and – in cognition based on communication processes – by research tools. The author advocates a clear distinction between questions that determine the examined object and research objectives that justify the examination of this very object. In the context of research tools, she proposes a differentiation between questions about information and questions about experiences, which is relevant to the basic questioning intention specific to quantitative (standardised) and qualitative (non-standardised) research.
References
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce [The Practice of Social Research]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brożek, A. (2007). Pytania i odpowiedzi [Questions and Answers]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane [Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods]. Krakow: Wydawnictwo UJ.
Ecarius, J., & Miethe, I. (Eds.) (2011). Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung [Method Triangulation in Qualitative Educational Research]. Opladen–Berlin–Farmington Hills, MI: Verlag Barbara Budrich.
Gostkowski, Z., & Lutyński, J. (1971). Wywiad kwestionariuszowy w świetle badań [Questionnaire Interviewing in the Light of Research]. Wrocław: Ossolineum.
Gnitecki, J. (2007). Wstęp do ogolnej metodologii badań pedagogicznych. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych [Introduction to General Pedagogical Research Methodology. Generating Knowledge About Education in Pedagogical Sciences]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Jadacki, J.J. (2010). Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy [Methodology and Semiotics. Ideas – Methods – Problems]. Warszawa: Wydawnictwo Semper.
Jonkisz, A. (2020). Pytania i odpowiedzi. Ujęcie teoriomnogościowe [Questions and Answers. A Set Theory Approach]. Krakow: Wydawnictwo Akademia Ignatianum.
Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna [How to Conduct Educational Research. A Practical Methodology]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewolucja [Qualitative Pedagogical Research. Philosophy – Methodology – Evolution]. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Lutyńska, K. (1984). Wywiad kwestionariuszowy: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego [Questionnaire Interview: Preparation and Testing of a Research Tool]. Wrocław: Ossolineum.
Lutyńska, K., & Wejland, P. (1983) (Eds.). Wywiad. Analizy teoretyczne i badania empiryczne [An Interview. Theoretical Analyses and Empirical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Lutyński, J. (2000). Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia [Methodology of Social Research. Selected Issues]. Łodź: Łodzkie Towarzystwo Naukowe.
Malewski, M. (1997). Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność [Quantitative and Qualitative Educational Research. A Dispute Over a Methodological Complementarity]. Kultura i Edukacja, 1, 17–36.
Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga [A Methodological Vademecum for the Educational Researcher]. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych [Methodology of Social Research]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych [Principles of Pedagogical Research]. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Przyborski, A., & Wohlrab-Sahr, M. (2008). Qualitative Sozialforschung. Ein Arbeitsbuch [Qualitative Social Research. A Workbook]. Munchen: Oldenburg Verlag.
Reason, P., & Torbert, W.R. (2010). Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej [The Action Turn: Toward a Transformational Social Science]. In: H. Cervinkowa, & B.D. Gołębniak (Eds.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane [Research in Action. Pedagogy and Engaged Anthropolog], (pp. 117–155). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją [Methodology of Education Research]. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji [Interpreting Qualitative Data. Methods of Analysing Talk, Text, and Interaction]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szmidt, K., & Płociennik, E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie [Interrogative Thinking. Theory and Education]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne [In Search of a Theory of Professional Activity of the Educators. Reconstructive Research.] Kraków: Impuls.
Urbaniak-Zając, D. (2019). Od uniwersalności do partykularności metody badawczej [From Universality to Particularity of the Research Method]. In: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, & S. Pasikowski (Eds.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy [Methodological Criticism in the Practice of Knowledge Generation], (pp. 99–112). Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Wojtysiak, J. (2008). Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? [Why Does Something Rather Than Nothing Exists?]. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 316
Number of citations: 0