Orientations in Research on Youth in Pedagogical Journals
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.021Keywords
research orientations, research methodology, youth, formation of knowledge about the youthAbstract
The aim of the conducted research was to build knowledge about research orientations in empirical reports in which the population was adolescents. The exploration was conducted both in terms of the methodological assumptions of the published research, defined on the
basis of Krzysztof Rubacha’s classification, and thematic, including the use of the formation of knowledge about the youth developed by Helena Ostrowicka. The research was based on 100 empirical reports published in 2016–2020 in pedagogical journals of the list of ranked journals announced by Polish Minister of High Education. The data collection method was searching secondary sources with frequency analysis. The analyses showed that quantitative
research dominates in the reports, along with the normative paradigm, the survey method and testing. Schemes connected with social status and the concept of youth as a problem dominate in the youth category.
References
Burrell, G., Morgan, G. (1974). Socjological Paradigms and Organizational Analysis. London: Heinemann.
Bauman, T. (2008). Komplikacja i dylematy przy okreslaniu przedmiotu badań pedagogicznych. W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki (s. 57–72). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bauman, T. (2017). Badania empiryczne jako źródło i tworzywo wiedzy pedagogicznej. W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne (s. 131–143). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bielecka-Prus, J., Horolets, A. (2013). Rekonstrukcja praktyk analizy dyskursu na podstawie wybranych anglojęzycznych czasopism dyskursywnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 1(9), 152–185.
Chutorański, M. (2020). Nie(tylko) ludzkie wymiary edukacji. W stronę pedagogiki nieantropocentrycznej. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
Cuprjak, M. (2016). Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cuprjak, M. (2018). Dyskursy o młodzieży w sytuacji edukacji instytucjonalnej: kontekst gimnazjum. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, 2(36), 171–198, https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2018.019.
De Jong O. (2007). Trends in Western Science Curricula and Science Education Research: a Bird’s Eye. Journal of Baltic Science Education, 6(1), 15–22, http://oaji.net/articles/2014/987-1404286727.pdf.
Duit, R. (2007). Science Education Research Internationally: Conceptions, Research Methods, Domains of Research. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 3–15, https://doi.org/10.12973/ejmste/75369.
Fatyga, B. (2001). Ogólnometodologiczne problemy badań młodzieży. W: J. Ł. Grzelak, M. J. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży (s. 82–100). Warszawa: Pracownia Profilaktyki Problemowej.
Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: E. G. Guba, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (s. 281–313). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Hejnicka-Bezwińska, T. (2017). Konsekwencje teoretyczno-metodologiczne zmian w pojmowaniu praxis. W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne (s. 95–114). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jendza, J. (2011). Uniwersytet jako przedmiot badań pedagogicznych – stan obecny i możliwości dalszych eksploracji. Rocznik Pedagogiczny, 34, 179–196.
Jendza, J. (2020). Kultury uniwersytetu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kopińska, V., Solarczyk-Szwec, H. (red.) (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego. Analiza krytyczna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kubinowski, D. (2008). Wychowanie i jego konteksty w perspektywie pozapedagogicznej i pedagogicznej. W: K. Rubacha (red.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki (s. 47–56). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kubinowski, D. (2010). Metodologia spod znaku χ2 a humanistyczna tożsamość pedagogiki. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 79–90). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Lewowicki, T. (2016). O pryncypiach metodologicznych – wspomnienia czy standardy uprawiania nauki? Ruch Pedagogiczny, 1, 5–15.
Nowaczyk, A. (2008). Filozofia analityczna. Z dziejów filozofii współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ostrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem. Edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pasikowski, S. (2014). Kultura metodologiczna i raportowanie badań empirycznych publikowanych w wiodących czasopismach poświęconych zagadnieniom edukacji. Kultura i Edukacja, 2(102), 103–133.
Pasikowski, S. (2017). Między swoistością a uniwersalnością w metodologii badań pedagogicznych. W: D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne (s. 69–82). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
Rozkosz, E. A. (2017). Polskie czasopisma pedagogiczne w „Wykazach czasopism punktowanych w latach 2012, 2013 i 2015”. W: E. Kulczycki (red.), Komunikacja naukowa w humanistyce (s. 153–173). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Rzyska, A. (2018). Framing w badaniach szkolnictwa wyższego – przegląd międzynarodowych periodyków naukowych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 117–139, https://doi.org/10.14746/nisw.2018.1.5.
Versuri, H. (2008). The Role of Research in Higher Education: Implications and Challenges for an Active Contribution to Human and Social Development. Higher Education in the World, 3, 119–129, https://doi.org/10.1007/978-1-349-58169-6_6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 758
Number of citations: 0