Semiphores in the Julius Maximilian University of Würzburg Space(s). The Educational Study
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.019Keywords
semiphores, sites of memory, memory, (auto)ethnographic study, Julius Maximilian University of WürzburgAbstract
In the face of activities currently undertaken by different countries, including Poland, in the area of the so-called active policy of memory, research on commemoration is gaining importance. This research allows to discover the specific nature and the direction of the development of collective (non)memory frameworks, within which individual memory that is the basis for creating one’s own identity is constructed. Therefore, the subject of the paper is semiphores related to the past of Julius Maximilian University of Würzburg, i.e. objects that a given community recognizes as carriers of meanings and values that combine
a semiotic dimension and a material dimension, and therefore objects that by definition should act as sites of memory. The paper presents the results of the ethnographic study, based on the analysis and interpretation of data collected thanks to (auto) observation and searching through the secondary sources, focused around the questions, such as: What is the nature of semiphores located at University of Würzburg? What is the importance of semiphores in architectural, social, cultural and educational spaces of University of Würzburg?, and
allowing to conclude that e.g. the University of Würzburg is characterized by a responsible approach to commemorating past and constructing a framework for collective memory, but also that University of Würzburg memory is dominated by men, which has its educational
implications.
References
Assmann, A. (1995). Funktionsgedächtnis und Speichergedächtnis – Zwei Modi der Erinnerung. W: M. Dabag, K. Platt (red.), Generation und Gedächtnis. Erinnerungen und kollektive Identitäten (s. 169–185). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Assmann, J. (2003). Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, tłum. S. Dyroff, R. Żytyniec. Borussia. Kultura. Historia. Literatura, 29, 11–18.
Assmann, J. (2009). Kultura pamięci, tłum. A. Kryczyńska-Pham. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 59–99).Kraków: Universitas.
Augé, M. (1998). Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn. Kraków: Universitas.
Bogucka, M. (2006). Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Bron, A., Thunborg, C. (2015). Biographical Interviewing: The Case of Non-Traditional Students in Higher Education. Los Angeles: SAGE Publications.
Chmura-Rutkowska, I., Głowacka-Sobiech, E., Skórzyńska, I. (2015). „Niegodne historii”? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Connerton, P. (2008). Seven Types of Forgetting. Memory Studies, 1(59), 59–71.
Gensburger, S., Lefran, S. (2020). Beyond Memory. Can We Really Learn from the Past?. Cham: Palgrave Macmillan.
Górniewicz, J. (2016). Memoria Universitatis – pamięć uniwersytetu. Szkice humanistyczne. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective. Paris: Presses Universitaires de France.
Hasenfuß, J. (1961). Bayerische Julius-Maximilians-Universität Würzburg. München: Länderdienst- Verl.
Hirszowicz, M., Neyman, E. (2001). Społeczne ramy niepamięci. Kultura i Społeczeństwo, 45(3–4), 23–48.
Kula, M. (2002). Nośniki pamięci historycznej. Warszawa: DiG.
Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
MacGregor, N. (2018). Niemcy. Zbiorowa pamięć narodu, tłum. T. Tesznar. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Majchrzak, K. (red.) (2016). Interaktywny przewodnik po miejscach pamięci Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Majchrzak-Ptak, K. (2020a). Przywracając pamięć miejscom. O badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Majchrzak-Ptak, K. (2020b). Miejsca pamięci na UMK – perspektywa kobieca. W: A. Derra, A.M. Kola, W. Piasek (red.), Niewidzia(l)ne. Kobiety i historia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (s. 177–190). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Malec-Rawiński, M. (2015). Fotografie i drogowskazy życia polskich seniorów emigrantów w Szwecji – kontekst edukacyjny. Theologica Wratislaviensia, 10, 49–62.
Mendel, M. (2018). Pamięć, ideologia, władza. Uczenie się zapominania. Forum Oświatowe, 30, 25–36.
Mendel, M., Theiss, W. (red.) (2019). Pamięć i miejsce. Pespektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
Nora, P. (red.) (1996–1998). Realms of Memory. The Construction of the French Past, Vol. 1: Conflicts and Divisions, Vol. 2: Traditions, Vol. 3: Symbols. New York: Columbia University Press.
Pomian, K. (2006). Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Ricoeur, P. (2003). Nadużycia pamięci naturalnej: pamięć powstrzymana, pamięć manipulowana, pamięć narzucona, tłum. W. Bańkowski. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 1–2, 41–54.
Ricoeur, P. (2012). Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański. Kraków: Universitas.
Schellakowsky, J. (2007). Studentische Erinnerungskultur im Wandel – Der Würzburger Studentenstein. W: A. Mettenleiter (red.), Tempora mutantur et nos? – Festschrift für Dr. Walter M. Brod zum 95. Geburtstag mit Beiträgen von Freunden, Weggefährten und Zeitgenossen (s. 311–319). Pfaffenhofen: Akamedon.
Szacka, B. (1995). Pamięć społeczna. Znak, 480(5), 68–76.
Szacka, B. (2001). Pamięć społeczna a identyfikacja narodowa. W: A. Jasińska-Kania (red.), Trudne sąsiedztwo. Z socjologii konfliktów narodowościowych (s. 30–49). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Szacka, B. (2006). Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Szafraniec, K., Domalewski, J., Wasielewski, K., Szymborski, P., Wernerowicz, M. (2017). Zmiana warty. Młode pokolenia a transformacje we wschodniej Europie i Azji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Theiss, W. (2016). Węgrów: miejsce pamięci (uwagi po 25 latach). Pedagogika Społeczna, 3, 71–104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 419
Number of citations: 0