Artifacts of Cultural Inclusion of People with Physical Disabilities in the Study of the Availability of Historic Sanctuaries. Report on Object-based Photo-ethnography
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2021.020Keywords
disability, cultural inclusion, material culture, religion, object-based photoethnographyAbstract
The presented report on cultural disability studies with the use of photo-ethnography concerns the research of cultural inclusion through the prism of material culture and access artifacts, constructed in 15 historic Marian Sanctuaries of the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship, parishioners, pilgrims or tourists with physical disabilities. The research question was: What concept of cultural inclusion of people with physical disabilities is encoded in the artifacts of access ‘to’ and ‘inside’ the sanctuaries? The collected photographic data (944 photographs), textual data, and data from occasional interviews and 2 in-depth interviews
collected in 20 months (Jan 2019–Aug 2020) were analyzed using the structural analysis of photography, as well as coding and categorization. Essential element of the research was the theorizing of obtained results and studied categories in the context of theoretical constructs of disability and models. Research results indicated that in 15 historic sanctuaries there are 5 different concepts of cultural inclusion encoded in access artifacts. These are:
‘complete’ cultural inclusion in (4) sanctuaries, ‘almost complete’ in (2), ‘peripheral’ in (4), ‘contradictory’ in (1) and ‘taboo’ in (4). The conclusions from the research indicate that in 11 out of 15 sanctuaries, people with physical disabilities, especially wheelchair users, will need the help of other people (family, friends) to fully benefit from religious or cultural practices in a given sanctuary.
References
Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Atkinson, P., Coffey, A., Delamont, S., Lofland, J., Lofland, L. (red.) (2001). Handbook of Ethnography. London: SAGE.
Baran, J., Olszewski, S. (2006). Świat pełen znaczeń. Kultura i niepełnosprawność. Kraków: Impuls.
Barłóg, K. (2017). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 26(2), 171–183.
Berger, P. L., Luckmann, T. (1966). The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books.
Bielecki, S. (2009). Niepełnosprawni w Kościele. Kieleckie Studia Teologiczne, 8, 271–282.
Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Impuls.
Borowska-Beszta, B. (2013). Etnografia stylu życia kultury dorosłych torunian z zaburzeniami rozwoju. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Borowska-Beszta, B. (2018a). Catholic Males with Physical Disabilities on Disability Concepts in the Context of Religious Practices: Secondary Qualitative Data Analysis. Paedagogia Christiana, 42(2), 195–228, http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2018.024.
Borowska-Beszta, B. (2018b). Disability Cultures and Artifacts. Wheelchair as Silent Helper and Little Black Dress. Humanities Bulletin, 1(1), 210–223.
Borowska-Beszta, B. (2018c). Taboo, Hijack or Fatalism as Culturally Learned Qualities of Bonds by Families caring for Males and Females with Intellectual Disabilities at Homes: Secondary Data Analysis. International Research Journal of Quality in Education, 5(1), 7–16.
Brewer, J. D. (2000). Ethnography. Buckingham: Open University Press.
Coffee, K. (2008). Cultural Inclusion, Exclusion and the Formative Roles of Museums. Museum Management and Curatorship, 23(3), 261–279.
Chrostowski, W. (2014). Chorzy psychicznie w świetle Biblii. Collectanea Theologica, 1, 5–29.
Chudy, W. (1987). Sens filozoficzny kondycji człowieka niepełnosprawnego. W: D. Kornas-Biela (red.), Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie (s. 107–108). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Dettlaff, R. (2001). O godności ludzi z upośledzeniem umysłowym w nauczaniu Jana Pawła II. Studia Gdańskie, 14, 297–311.
Dryżałowska, G. (2019). Iluzoryczność procesu inkluzji społecznej. Kultura i Edukacja, 1(123), 91–107, https://doi.org/10.15804/kie.2019.01.06.
Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumiuk, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. (2019). Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej: pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gajdzica, Z., Bełza, M. (red.) (2016). Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 22 (1), 1-216.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gogacz, M., Andrzejuk, A. (2009). Niepełnosprawność (aspekty teologiczne). Pobrano 26 maja 2021 z: http://www.katedra.uksw.edu.pl/gogacz/ksiazki/niepelnosprawnosc.pdf.
Gostin, L. O. (2008). “Old” and “New” Institutions for Persons with Mental Illness: Treatment, Punishment or Preventive Confinement? Journal of the Royal Institute of Public Health, 122, 906–913.
Hodder, I. (2004). The Meanings of Things. Material Culture and Symbolic Expression. Department of Archaeology, University of Cambridge. Abington, Oxon: Routledge.
Imenda, S. (2014). Is There a Conceptual Difference between Theoretical and Conceptual Frameworks? Journal of Social Sciences, 2, 185–195, https://doi.org/10.1080/09718923.2014.11893249.
Janocha, W. (2003). Religijność a poczucie sensu życia u osób niepełnosprawnych. Kieleckie Studia Teologiczne, 2, 24–31.
Janocha, W. (2011). Religijność osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Studium socjologiczno-pastoralne. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Jan Paweł II (1985). Solidarność z cierpiącymi. Do mieszkańców Pueblo movens 5.02.1985, Lima. L’Osservatore Romano, 3, 26.
Kaczmarek, L. (1983). Charakterologia i życie wewnętrzne. Gdańsk: Kuria Biskupia.
Kluz, M. (2015). Rola rodziny i Kościoła w wychowaniu religijno-moralnym osób niepełnosprawnych intelektualnie. Studia Socialia Cracoviensia, 1, 143–154, http://dx.doi.org/10.15633/ssc.987.
Korzeniowska, R. (2018). Inkluzja społeczna dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie wsparcia społecznego. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 3(28), 97–118.
Kurzydło, D. (2017). Bierzmowanie osób niepełnosprawnych intelektualnie. Studia Koszalińsko- Kołobrzeskie, 24, 231–242, http://doi.org/10.18276/skk.2017.24-14.
Kwieciński, Z. (2014). Edukacja wobec różnicy i inkluzji. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra (s. 99–106). Sosnowiec: Wydawnictwo Humanitas.
Lipiec, D. (2009). Duszpasterstwo niepełnosprawnych w parafii. Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2, 107–124, http://dx.doi.org/10.15633/ps.2634.
Malina, A. (2003). Niepełnosprawni w przekazie biblijnym. W: A. Bartoszek, D. Sitko (red.), Osoby niepełnosprawne w życiu społeczeństwa i Kościoła (s. 46–62). Tarnów: Biblos.
Maliszewska, A. (2019). W stronę antropologii inkluzyjnej: głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo. Studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
McCormack, C., Collins, B. (2012). The Affirmative Model of Disability a Means to Include Disability Orientation in Occupational Therapy? British Journal of Occupational Therapy, 75(3), 156–158, https://doi.org/10.4276/030802212X13311219571909.
Nowak, A. (2015). Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze. Chowanna, 1, 91–102.
O’Brien, J., O’Brien, C. L. (1998). Implementing Person-Centered Planning. Toronto: Inclusion Press.
O’Reilly, K. (2005). Ethnographic Method. London: Routledge.
Pearce, S. (1995). On Collecting. An Investigation into Collecting in the European Tradition. London: Routledge.
Phelps-Jones, T. (2013). Making Church Accessible to All: Including Disabled People in Church Life. Abington: BRF.
Rakowski, T. (2008). Przemiany, przesunięcia, przedmioty przejściowe. Antropologia rzeczy. Kultura Współczesna, 3(57), 55–72.
Retief, M., Letšosa, R. (2018). Models of Disability: A Brief Overview. HTS Theological Studies, 74(1), a4738, https://doi.org/10.4102/hts.v74i1.4738.
Shakespeare, T. (2014). Disability Rights and Wrongs Revisited. Abington: Routledge.
Snyder, S., Mitchell, D. (2006). Cultural Locations of Disability. Chicago: University of Chicago Press.
Sottie, C. A., Darkey, J. (2018). Living with Stigma: Voices from the Cured Lepers’ Village in Ghana. Social Work in Health Care, 58(2), 151–165, https://doi.org/10.1080/00981389.2018.1526842.
Spradley, J. (2016). Participant Observation. Long Grove: Waveland Press.
Stocking, G. W. Jr. (1985). Objects and Others: Essays on Museums and Material Culture. History of Anthropology, 3. Madison: University of Wisconsin Press.
Swain, J., French, S. (2008) Disability on Equal Terms. London: SAGE.
Szatur-Jaworowska, B. (2005). Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych. W: J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań (s. 63–72). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT DTP.
Szostek, B. (2017). Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. Rys problematyki z perspektywy pastoralisty. Warszawskie Studia Pastoralne, XII, 2(35), 187–197, https://doi.org/10.21697/wsp.2017.12.2.35.11.
Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna: fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tilley, C. (2004). Interpreting Material Culture. W: I. Hodder (ed.), The Meanings of Things. Material Culture and Symbolic Expression (s. 185–194). Department of Archaeology, University of Cambridge. Abington, Oxon: Routledge.
Wojciechowski, A. (2001). Obecność: zebrane teksty. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wolfensberger, W. (1972). Normalisation: The Principle of Normalisation in Human Services. Toronto, Canada: National Institute on Mental Retardation.
Wolfensberger, W. (1983). Social Role Valorisation: A Proposed New Term for the Principle of Normalisation. Mental Retardation, 21(6), 234–239.
Zapotoczny, R. (2014). Osoba niepełnosprawna w Kościele. Wrocławski Przegląd Teologiczny, 22(1), 103–126.
Ziemen, K. (2012). Inklusion. Pobrano 28 maja 2021 z: http://www.inklusion-lexikon.de/Inklusion_Ziemen.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 377
Number of citations: 0