Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Educational Support of a Student with ADHD. An Analysis of Parents’ Biographical Experiences
  • Strona domowa
  • /
  • Educational Support of a Student with ADHD. An Analysis of Parents’ Biographical Experiences
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Educational Support of a Student with ADHD. An Analysis of Parents’ Biographical Experiences

Autor

  • Iwona Myśliwczyk Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0002-9826-5642

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2021.029

Słowa kluczowe

qualitative research, specific educational needs, psychomotor hyperactivity, child’s difficulties at school, educational support

Abstrakt

The aim of this paper is to present the results of a study on the subjective interpretation and the construction of biographies by parents of children with ADHD. The research was driven by insufficient knowledge regarding the definition of the support offered at school to a child with attention deficit hyperactivity disorder among parents and to determine what is important and unique from a parental perspective.

The presented studies were constructivist, interpretative studies using the biographical method. Narrative interviews were conducted with parents of children with ADHD living in Poland. Reconstruction of their parental experiences allowed an understanding of their individual feelings and experiences, which showed “the truth” about the educational support provided to a child. The aim of the studies was a reconstruction of the narrative and an analysis of the subjective meanings which parents give to the educational support that is offered to their children at school. The central thesis took the form of a question: How did parents interpret their own experiences related to educational support given at school to a child with ADHD? The analysis of the narration shows different parental experiences regarding the educational support received. The reality reconstructed by examined parents is complex and consists of hope and expectations, but also doubts, powerlessness and helplessness. Some parts of the narration are poignant, sorrowful and rife with feelings of loneliness, which is a consequence of misunderstanding a specific child’s needs. The other parts of the narrative are dominated by happiness and joy caused by the support that a student received and its effects. By speaking about the help which was received at school, the parents expose their personal feelings towards that event, and they show their individual interpretation of the reality that they experienced. They give subjective meaning to a narrative that they feel is significant.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2021-12-16

Jak cytować

1.
MYŚLIWCZYK, Iwona. Educational Support of a Student with ADHD. An Analysis of Parents’ Biographical Experiences. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 16 grudzień 2021, T. 2, nr 35, s. 5–31. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PBE.2021.029.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 35 (2021): Przegląd Badań Edukacyjnych

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Przegląd Badań Edukacyjnych

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 813
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

qualitative research, specific educational needs, psychomotor hyperactivity, child’s difficulties at school, educational support
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa