Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Studia Paedagogica Ignatiana

Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły
  • Strona domowa
  • /
  • Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia /
  4. Artykuły i Rozprawy

Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły

Autor

  • Krystyna Chałas Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Wydział Nauk Społecznych Instytut Pedagogiki https://orcid.org/0000-0002-8303-5211

DOI:

https://doi.org/10.12775/SPI.2019.1.001

Słowa kluczowe

integracja społeczna, podmioty edukacji, wartości, rodzaje integracji społecznej, zadania w aspekcie integracji podmiotów szkoły

Abstrakt

Celem poniżej przedstawionego opracowania jest ukazanie istoty integracji podmiotów edukacji wokół wartości. Podstawowy problem zawiera się w pytaniu: W jakich obszarach pracy szkoły, wyrasta pilna potrzeba integracji podmiotów edukacji, by pełniej realizować funkcje szkoły, a tym samym budować przestrzeń rozszerzającego horyzontu aksjologicznego? W rozwiązaniu tego problemu zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Szkoła winna być postrzegana jako ważny podmiot edukacji obywatelskiej. W tym zakresie podejmowane przez szkołę zadania powinny koncentrować na zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy i umiejętności obywatelskich uczniom poprzez doświadczenia i praktykowanie określonych działań obywatelskich, czy też w rozwiązywaniu problemów społecznych i lokalnych. Ważnym zadaniem szkoły również będzie podejmowanie współpracy ze środowiskiem społeczno-kulturowym. Chodzić będzie o włączanie młodzieży między innymi w realizację programów instytucjonalnych, czy też projektów działalności społeczno-­obywatelskiej. Wynikiem analiz jest ukazanie teoretycznego zarysu integracji społecznej, ze zwróceniem uwagi na jej rodzaje; ukazanie priorytetowych zadań w aspekcie integracji podmiotów szkoły. Wyróżniono trzy zadania: integrację wokół realizacji nadrzędnego celu szkoły, integrację na rzecz budowania szkoły środowiskowej, integrację wspomagającą edukację obywatelską.

 

Bibliografia

Chałas K., Przyszłość należy do świadomych obywateli. Jakie konsekwencje są niezbędne świadomemu i aktywnemu obywatelowi? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna), w: S.M. Kwiatkowski, Kompetencje przyszłości, Wydawnictwo Fun-dacji Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2018.

Chałas K., W poszukiwaniu pedagogii szkoły wiejskiej, Wydawnic-two PL, Lublin 1997.

Chałas K., W poszukiwaniu tożsamości szkoły wiejskiej, „Fosze”, Rzeszów 1994.

Chałas K., Wartości w programie wychowawczym szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, ORE, Warszawa 2017.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju ucznia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.

Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 1984.

Jacher W., Zagadnienia integracji systemu społecznego, PWN, War-szawa 1976.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2004.

Lis F.J., Lis R., Integracja społeczna, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Polwen, Radom 2016, s. 435‒440.

Lis F.J., Lis R., Integracja społeczna a wartości, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.

Nowakowska-Siuta R., Kamień na kamieniu – o zasadzie kompletności w pracy szkoły, w: Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian, red. M. Dudzikowa, S. Jaskulska, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

Potulicka E., Wychowanie obywatelskie – nowy przedmiot nauczania w Anglii, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t. 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne, Gdańsk 2008, s. 37‒53.

Sobór Watykański II 1986. Konstytucje. Deklaracje. Dekrety, Pallot-tinum, Poznań 2002.

Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1993.

Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska jako droga do uspołecznienia szkoły, „Edukacja” 1990, nr 2, s. 32‒35.

Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 1992.

Studia Paedagogica Ignatiana

Pobrania

  • PDF
  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-13

Jak cytować

1.
CHAŁAS, Krystyna. Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły. Studia Paedagogica Ignatiana [online]. 13 czerwiec 2019, T. 22, nr 1, s. 19–36. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SPI.2019.1.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 Nr 1 (2019): Szkoła w przestrzeni przemian społecznych. Wybrane zagadnienia

Dział

Artykuły i Rozprawy

Licencja

Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że:

jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.

Udziela Uniwersytetowi  Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji: 
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.

Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.

Polityka prywatności

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1152
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

integracja społeczna, podmioty edukacji, wartości, rodzaje integracji społecznej, zadania w aspekcie integracji podmiotów szkoły
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa